Stosowanie pomocy dydaktycznych a kreatywne naucznie matematyki
Słowa kluczowe:
naucznie matematyki, kreatywność, twórczość, innowacja, pomoce dydaktyczneAbstrakt
Cel badań:
Celem badania było sprawdzenie, w jakim stopniu wykorzystywane są pomoce dydaktyczne na lekcjach matematyki. To one mają urozmaicać lekcje matematyki, zachęcać i zaciekawiać uczniów do pracy oraz pomagać im w przekraczaniu kolejnych stopni trudności myślenia matematycznego. Zastosowanie środków dydaktycznych w procesie nauczania jest jednym z ważniejszych sposobów urozmaicenia i uatrakcyjnienia zajęć dla uczniów. Zadano uczniom pytania na temat sposobu prowadzenia lekcji matematyki.
Metodologia:
Przeprowadzono badania wśród uczniów gimnazjum. Populacja badanych liczyła 200 osób. Pytano o stopień atrakcyjności lekcji matematyki, o wykorzystanie pomocy dydaktycznych oraz gier i zabaw na tym przedmiocie. Badania przeprowadzono również wśród nauczycieli matematyki szkół podstawowych i gimnazjalnych. Grupa badanych liczyła 50 osób. Opowiedzieli oni o stosowanych pomocach dydaktycznych w procesie nauczania matematyki. Badania wykonano techniką ankiety oraz obserwacji i wywiadów.
Wyniki badań:
Uczniowie uważają, że niektóre lekcje matematyki są nudne. Zdarzają się jednak i ciekawe i stresujące. Jednocześnie wymieniają przykłady, które mogłyby urozmaicić lekcje matematyki, domagając się gier, zabaw i nauczania praktycznego. Nauczyciele natomiast deklarują wykorzystywanie pomocy dydaktycznych, ale raczej preferują użytkowanie środków audiowizualnych, a nie zwykłych przedmiotów codziennego użytku, które bezpośrednio obrazują zastosowanie matematyki.
Wnioski:
Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono niski poziom wykorzystania pomocy dydaktycznych w nauczaniu matematyki. Należy zatem propagować kreatywne nauczanie matematyki, które zadziwia, bawi i motywuje, a jednocześnie obliguje do myślenia. Trzeba by poszerzyć szkolenia nauczycieli o poprawne zastosowanie pomocy dydaktycznych oraz o perspektywę i potrzebę wprowadzania innowacji pedagogicznych; wskazywać sposoby zastosowania gier dydaktycznych i logicznych w nauczaniu matematyki na różnych poziomach kształcenia.