Odkrywanie i wspomaganie rozwoju zdolności i talentów matematycznych wśród uczniów

Autor

  • Tomasz Wojciech Szwed Uniwersytet Opolski ul. Oleska 48, 45-052 Opole

Słowa kluczowe:

zdolności matematyczne, standardy pracy z uczniem zdolnym, identyfikacja uzdolnień, organizacje pozarządowe, rola nauczyciela, szkolny system wspierania zdolności

Abstrakt

  1. Teza

Trudno jest odkryć zdolności matematyczne ucznia. Jeszcze trudniejsze jest pielęgnowanie jego talentu matematycznego. Potrzebna jest wiedza, doświadczenie i gotowość do rozwiązywania przez nauczyciela matematyki różnorodnych problemów, w tym wychowawczych. Polski system edukacyjny wypracował dość skuteczne mechanizmy zarządzania uzdolnieniami matematycznymi uczniów.

  1. Omówione koncepcje

W artykule została opisana struktura i właściwości zdolności matematycznych uczniów oraz sposoby ich identyfikacji. Wskazano również na istotną rolę nauczyciela matematyki
w rozwijaniu uzdolnień matematycznych. Opisano standardy kształcenia uczniów uzdolnionych matematycznie zaproponowaną przez Jerzego Janowicza. Na zakończenie pokazano różnorodność szkolnych i pozaszkolnych form działalności edukacyjnej, również
w odniesieniu do konkretnych organizacji pozarządowych.

  1. Wyniki i wnioski

W Polsce jest podejmowanych wiele pozytywnych działań na rzecz odkrywania i rozwijania uczniów uzdolnionych matematycznie. Ważną rolę odgrywają szkoły jak również organizacje pozarządowe działające w obszarze edukacji matematycznej. Nadal jednak jest potrzeba prowadzenia badań oraz upowszechnianie wśród nauczycieli wyników badań już przeprowadzonych.

  1. Oryginalność/wartość poznawcza podejścia

Autor dokonał przeglądu najważniejszych kwestii związanych z odkrywaniem i rozwijaniem uczniów uzdolnionych matematycznie. Wymienił konkretne polskie organizacje pozarządowe  i wskazał na ich działania przynoszące wymierne rezultaty edukacyjne. Poruszył kwestie wychowawcze związane z pracą nauczycieli matematyki w obszarze zdolności matematycznych.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Biogram autora

Tomasz Wojciech Szwed - Uniwersytet Opolski ul. Oleska 48, 45-052 Opole

nauczyciel i doktorant

Pobrania

Opublikowane

2017-07-16

Jak cytować

[1]
Szwed, T.W. 2017. Odkrywanie i wspomaganie rozwoju zdolności i talentów matematycznych wśród uczniów. Ogrody Nauk i Sztuk. 7, 7 (lip. 2017), 168–178.

Numer

Dział

TRANSGRESJA