‘Doświadczenie podmiotu’ i ‘muzyczna melancholia’– o dwóch wierszach Witolda Wirpszy

Autor

  • Martyna Mizerkiewicz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu ul. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2015.594.600

Abstrakt

Doświadczenie podmiotu” i „muzyczna melancholia” to dwa najważniejsze aspekty wczesnej twórczości Witolda Wirpszy. Powstałe w 1945 r. wiersze – Rytm i Koncert, należy interpretować w kontekście innego tekstu z tomiku Mały gatunekWierszopisarstwo. Poeta szuka odpowiednich środków, by wyrazić swoje uczucia. Dwa najważniejsze elementy dzieła muzycznego, czyli rytm i melodia, są dla Wirpszy paradygmatem. Traktuje je w sposób nowatorski, z ich pomocą podmiot uzewnętrznia się. Próba opisu doświadczeń pozwala osobie mówiącej uwolnić się od strachu. Podmiot odnajduje wewnętrzną równowagę, ale traumatyczne doświadczenia sprawiają, że pozostaje mu muzyczna melancholia.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Pobrania

Opublikowane

2020-02-08

Jak cytować

[1]
Mizerkiewicz, M. 2020. ‘Doświadczenie podmiotu’ i ‘muzyczna melancholia’– o dwóch wierszach Witolda Wirpszy. Ogrody Nauk i Sztuk. 5, 5 (luty 2020), 594–600. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2015.594.600.