Inteligencje personalne w procesie adaptacji ucznia klasy czwartej
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2018.444.452Słowa kluczowe:
adaptacja, edukacja przedmiotowa, trudności adaptacyjne, inteligencje wielorakie, inteligencje personalneAbstrakt
Teza
Uczeń klasy czwartej szkoły podstawowej rozpoczynający naukę na etapie edukacji przedmiotowej musi zmierzyć się z licznymi trudnościami adaptacyjnymi. Nowe przedmioty szkolne, nowi nauczyciele, większe oczekiwania, konieczność planowania nauki, ocenianie powodują obniżoną samoocenę ucznia i jego gorsze samopoczucie. W warunkach utrudnionej adaptacji pogorszeniu może ulec efektywność procesu nauczania/uczenia się.
Omówione koncepcje
W artykule podjęto próbę refleksji nad trudnościami w procesie adaptacji ucznia klasy czwartej i możliwością wspierania procesu adaptacji przy rozwijaniu inteligencji personalnych ucznia (inteligencji intrapersonalnej i interpersonalnej). Kontekst teoretyczny rozważań stanowi teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Szczególną uwagę poświęcono inteligencjom personalnym - intrapersonalnej i interpersonalnej.
Wyniki i wnioski
Inteligencje personalne mogą pełnić istotną rolę w pokonywaniu trudności adaptacyjnych ucznia. Wyniki badań sondażowych wskazują na potrzebę wspierania ucznia rozpoczynającego naukę w edukacji przedmiotowej w pokonywaniu trudności adaptacyjnych. W artykule zaproponowano koncepcję wspierania rozwoju inteligencji personalnych ucznia, wspierając go jednocześnie w pokonywaniu trudności związanych z adaptacją.
Oryginalność/ wartość poznawcza podejścia
Autorka podjęła refleksję nad wykorzystaniem inteligencji personalnych w procesie adaptacji ucznia klasy czwartej. Dotychczas w literaturze nie pojawiała się idea wykorzystania tych dwóch spośród ośmiu inteligencji wielorakich we wspieraniu przechodzącego z etapu edukacji elementarnej do etapu edukacji przedmiotowej.