Opieka nad Osobą Starszą Chorą na Alzheimera z Perspektywy Opiekunów Rodzinnych
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2024.159.178Słowa kluczowe:
choroba Alzheimera, opiekun rodzinny, uczenie się, biografia, grupa wirtualna, grupa wsparciaAbstrakt
Cel. Artykuł ma na celu zwrócić uwagę na problem opieki nad osobami starszymi oraz pokazać z jakimi wyzwaniami mierzą się opiekunowie rodzinni oraz pokazanie jak opieka nad osobą starszą wpływa na życie opiekuna i czego dzięki temu doświadczeniu można się nauczyć.
Metoda. Przeprowadzono analizę wirtualnej grupy samopomocowej działającej na portalu społecznościowym Facebook dedykowanej opiekunom rodzinnym osób starszych chorych na Alzheimera.
Wyniki. Analizowane posty zostały podzielone według czterech kategorii: diagnoza choroby Alzheimera, w której znalazły się posty o doświadczeniach opiekunów związanych z diagnozą bliskiego; codzienna opieka, w której opisano posty związane z codziennymi wyzwaniami opiekunów rodzinnych; obszary uczenia się, gdzie przeanalizowano proces uczenia się użytkowników grupy oraz formy wsparcia opiekunów, czyli posty związane ze wzajemnym wsparciem użytkowników, ale również wszelkie przejawy pomocy z zewnątrz proponowane np. przez terapeutów.
Wnioski. Obecnie w dobie starzejącego się społeczeństwa, które zakłada ciągły wzrost osób w wieku postprodukcyjnym cierpiących na różne choroby charakterystyczne dla swojego wieku istnieje duży popyt na opiekunów, którzy udzielą chorym odpowiedniej opieki. W Polsce polityka społeczna nie jest na tyle rozwinięta żeby zapewnić profesjonalną, instytucjonalną opiekę wszystkim potrzebującym, dlatego najczęściej podejmują się jej niewykwalifikowani członkowie rodziny. W tym trudnym momencie życia kiedy stawiane są przed nimi nowe wyzwania potrzebują miejsca, które da im możliwość wyrzucenia z siebie uczuć i nawiązania kontaktu z ludźmi mierzącymi się z takimi samymi zadaniami, mających takie same problemy i odczuwających podobne emocje. Idealną przestrzenią zapewniającą realizację tych potrzeb okazuje się wirtualna grupa samopomocowa.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Bibliografia
Alzheimer Europe. (2019). Dementia in Europe Yearbook 2019 - Estimating the prevalence of dementia in Europe. Alzheimer Europe.
Błędowski, P. (2012). Polityka wobec osób starych–cele i zasady. Studia BAS, 2, 201- 216.
Dubas, E. (2011a). ,,Uczenie się z biografii Innych" - wprowadzenie. W E. Dubas, & W. Świtalski (red.), Biografia i badanie biografii. Uczenie się z biografii Innych (ss. 5-11). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Dubas, E. (2011b). Uczenie się z (własnej) biografii - wprowadzenie. W E. Dubas, & W. Świtalski (red.), Biografia i badanie biografii. Uczenie się z (własnej) biografii (ss. 5-9). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego.
Dubas, E. (2015). Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się. W E. Dubas, & J. Stelmaszczyk (red.), Biografia i badanie biografii. Biografie i uczenie się (ss. 11-29). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Gawron, G., Klimczuk, A., & Szweda-Lewandowska, Z. (2021). Starzenie się populacji. Aktywizacja, koprodukcja i integracja społeczna osób starszych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Główny Urząd Statystyczny. (b.d.). Struktura ludności według wieku od 1970 (wraz z prognozą). Pobrane 17.04.2024 z:
Grabowska-Feudala, B., Jaracz, K., Smelkowska, A., Pniewska, J., & Buczkowska, M. (2013). Obciążenie osób sprawujących opiekę nad osobami z chorobą Alzheimera. Wyniki wstępne. Nowiny Lekarskie, 82(1), 25-30.
Gutowska, A. (2016). Zaburzenia psychiczne w starości – perspektywa pedagoga. W M. Halicka , J. Halicki, & E. Kramkowska (red.), Starość. Poznać, przeżyć, zrozumieć (ss. 65-80). Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
https://stat.gov.pl/obszarytematyczne/ludnosc/ludnosc/ludnosc-piramida/#
Janion, E. (2011). Wpływ choroby Alzheimera na życie rodziny. W A. Nowicka, & W. Baziuk (red.), Człowiek z chorobą Alzheimera w rodzinie i środowisku lokalnym(ss. 121-136). Lubuskie Stowarzyszenie Wsparcia Opiekunów i Osób Dotkniętych Chorobą Alzheimera, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Jurek, Ł. (2016). Łączenie pracy zawodowej z opieką nad osobą starszą w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Lasocińska, K. (2014). Autobiografia jako autokreacja. Twórcze aspekty procesu myślenia autobiograficznego w edukacji dorosłych. W E. Dubas, & J. Stelmaszczyk (red.), Biografia i badanie biografii. Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty (ss. 33-46). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Mazurek, E. (2013). Biografie edukacyjne kobiet dotkniętych rakiem piersi. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
Musialik, W. (2016). Problemy nieformalnych opiekunów seniorów w rodzinie – kwestia ważna czy mało ważna? rozważania niearbitralne. Studia Obszarów Wiejskich, 41, 153-164.
Nowicka, A. (2011). ,,Zespół opiekuna" jako konsekwencja sprawowania długotrwałej opieki nad osobą z otępieniem typu Alzheimera. W A. Nowicka, & W. Baziuk (red.), Człowiek z chorobą Alzheimera w rodzinie i środowisku lokalnym (ss. 153-171). Lubuskie Stowarzyszenie Wsparcia Opiekunów i Osób Dotkniętych Chorobą Alzheimera, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie. (2015). Opiekunowie rodzinni osób starszych-problemy, potrzeby, wyzwania dla polityki społecznej. Raport z badania. Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie.
Szatur-Jaworska, B., Błędowski, P., &Dzięgielewska, M. (2006). Podstawy gerontologii społecznej. Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR
Sędzicki, M. (2020). O konieczności wsparcia seniorów z chorobami otępiennymi (i ich rodzin). W A. M. Korycki (red.), Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób z chorobami otępiennymi i ich rodzin jako wyzwanie dla pracy socjalnej i polityki społecznej (ss. 159-172). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.
Szluz, B. (2022). Nieoczekiwana zmiana miejsc...Opieka nad osobą z chorobą neurodegeneracyjną w biografiach opiekunów rodzinnych osób z chorobą Alzheimera. Przegląd Socjologii Jakościowej, 18(1), 133-148. doi:https://doi.org/10.18778/1733-8069.18.1.07
Wnuk-Olenicz, M. (2011). Uczenie się z biografii. Próba analizy jednej biografii. W E. Dubas, W. Świtalski (red.), Biografia i badanie biografii. Uczenie się z (własnej) biografii (ss. 231-239). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Zabłocka, A. (2006). Choroba Alzheimera jako przykład schorzenia neurodegeneracyjnego. Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 60, 209- 216.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Paulina Herkt
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.