Sceniczna adaptacja "Zbrodni i kary" w ujęciu Wajdy oraz Śmigasiewicza. Podobieństwa i różnice
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2022.265.274Słowa kluczowe:
Dostojewski , Zbrodnia i kara , Wajda , Śmigasiewicz , teatr, Polska, Rosja, KrakówAbstrakt
Cel badań. Celem badań było prześledzenie scenariuszy adaptacji teatralnych powieści Zbrodnia i kara w reżyserii Andrzeja Wajdy (1984) i Waldemara Śmigasiewicza (2007) oraz wskazanie podobieństw i różnic pomiędzy badanymi tekstami.
Metody badań. W pracy zostały przeanalizowane i porównane ze sobą dwa odrębne scenariusze teatralne scena po scenie, aby ukazać i omówić podobieństwa i różnice w budowie przedstawienia pod względem przekładu dzieła literackiego na dzieło sceniczne.
Wyniki badań. Analiza wykazała, że oba scenariusze są zbudowane na podstawie trzech naprzemiennych dialogów Raskolnikowa z Porfirym oraz Raskolnikowa z Sonią. Obie adaptacje teatralne skupiają się na kondycji psychicznej zbrodniarza tuż po dokonaniu zbrodni oraz na pytaniu: Dlaczego Raskolnikow zabił? Różnice w scenariuszach wynikają po pierwsze, z doboru przez reżyserów bohaterów drugoplanowych. Po drugie, z powodu epizodów, które występują pomiędzy dialogami Raskolnikowa z Porfirym oraz Raskolnikowa z Sonią.
Wnioski. W badaniu zostały wzięte pod uwagę jedynie podobieństwa i różnice w konstrukcji warstwy tekstowej wymienionych adaptacji. Tak, aby zrozumieć jakie idee i symbole utworu Zbrodnia i kara chciał przekazać widzowi Wajda a jakie Śmigasiewicz. Nie były badane rozwiązania sceniczne takie jak, gra aktorska, scenografia, kostiumy, światła, oprawa muzyczna i inne środki wyrazu.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Bibliografia
Dostojewski na kliknięcie, (2020). https://www.bagatela.pl/aktualnosc/dostojewski-na-klikniecie.
Dostojewski, F. (1982). Dziennik pisarza. Tom I (M. Leśniewska, przeł.). Państwowy Instytut Wydawniczy.
Dostojewski, F. (1987). Zbrodnia i kara (C. Jastrzębiec-Kozłowski, przeł.). Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Hübner, Z. (2014). Sztuka reżyserii. Fundacja Teatru Myśli Obywatelskiej.
Karpiński, M. (1989). Dostojewski – Teatr sumienia: trzy inscenizacje Andrzeja Wajdy w Teatrze Starym w Krakowie: Biesy, Nastazja Filipowna, Zbrodnia i kara: scenariusze – komentarze. Pax.
Majcherek, J. (2000). Niezidentyfikowane szczątki Fiodora Dostojewskiego i prawdziwa natura wielkości. https://e-teatr.pl/niezidentyfikowane-szczatki-fiodora-dostojewskiego-i-prawdziwa-natura-wielkosci-fragm-a43771.
Sieradzki, J. (2000). Kalinka, kalinka, kalinka maja. Polityka, 26. https://e-teatr.pl/kalinka-kalinka-kalinka-maja-a43782.
Śmigasiewicz, W. (2007). Zbrodnia i kara. Scenariusz teatralny [Praca niepublikowana, powielony wydruk komputerowy]. Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego w Krakowie.
Wańkowicz, M. (1982). Tędy i owędy. Iskry.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Magdalena Karlikowska-Pąsiek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.