Spoiler, mroczne intrygi i oktawy równoległe czyli Brecht na Netflixie
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2022.274.294Słowa kluczowe:
Brecht, Wartość mosiądzu, popkultura, Seria niefortunnych zdarzeńAbstrakt
Cel. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, czy twórcy serialu Seria Niefortunnych Zdarzeń (Sonnenfeld, 2017-2019) w sposób intencjonalny lub nieintencjonalny dokonali realizacji koncepcji Bertolta Brechta opisanych w ramach pracy teoretycznej Wartość mosiądzu, ze szczególnym uwzględnieniem muzyczności produkcji Netflixa oraz teatru Brechta.
Omówione koncepcje. Artykuł oparty jest na dotychczasowych badaniach dotyczących seryjności w kulturze oraz w popkulturze, z zastosowaniem analizy porównawczej muzyczności utworów i koncepcji teoretycznych Brechta oraz utworów muzycznych
i muzyczno-słownych obecnych w serialu. Ich wykorzystanie wydaje się w pewnym stopniu analogiczne, a to nasuwa z kolei pytanie o podobieństwa w funkcji konstrukcyjnej tekstów kultury i intencjonalność nawiązania – co staje się głównym tematem artykułu.
Wyniki i wnioski. Dzięki podobieństwom udowodnionym przez wyniki analizy dosyć jednoznacznie można potwierdzić tezę o postbrechtowskim charakterze utworów muzycznych w Serii Niefortunnych Zdarzeń, przy czym ich zastosowanie wydaje się posiadać odmienny charakter. Podczas gdy w utworach Brechta piosenki przybierają odcień polityczny, w Serii… ich funkcja jest przede wszystkim rozrywkowa, dodatkowo niesie niekiedy pewne treści społeczne, których zrozumienie nie jest jednak niezbędne do zrozumienia wymowy serialu. Dowodzi to wielowymiarowości utworu (a mówiąc szerzej – całej popkultury) i mnogości jego możliwych interpretacji.
Wartość poznawcza. W artykule zaprezentowano kompleksową analizę kulturoznawczą muzyczności utworów Brechta oraz netflixowskiej Serii Niefortunnych Zdarzeń. Może to stanowić obszar dalszych rozważań na gruncie badań na temat tarć i wzajemnych wpływów pomiędzy tezami przynależnymi do stereotypowo rozumianej „kultury wyższej” oraz współczesnej popkultury.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Bibliografia
Brecht, B. (1962). Opera za trzy grosze. Winawer B., Witek-Swinarska B. (tłum.). W: tegoż. Dramaty. t.1. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Brecht, B. (1975). Wartość mosiądzu. (przekład zespołowy). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Brecht, B., & Weill, K. (1952). Opera za trzy grosze. Pobrano 16.05.2019 z lokalizacji https://www.youtube.com/watch?v=6-lXRHZ2fTY
Ebb, F. (b. d.). Willkommen. Pobrano 14.05.2019 z lokalizacji https://www.youtube.com/watch?v=Z1Ks7N2wQFl
Guy, D. J. (1991). Sex & Danger in Buenos Aires: Prostitution, Family, and Nation in Argentina. Nebraska: University of Nebraska Press.
Sonnenfeld, B., Handler, D., & Łam, R. (producenci). HudisM. (autor). Sonnenfeld B. (reżyser). (2017-2019). Seria niefortunnych zdarzeń (film).
Loska, K. (2004). Postmodernizm i telewizja: Z Archiwum X. W: Kisielewska A. (red.). Między powtórzeniem a innowacją. Seryjność w kulturze. Kraków: RABID.
Ryczkowska, A. (2016). Mechanizmy oddziaływania muzyki na procesy fizjologiczne i emocjonalne słuchacza. Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ.29 (2).
Shukla, H. K., & Purohit, D. R. (2016). The Use of Music in the Light of Brechtian Theories and Practices. Pobrano 07.05.2019. z lokalizacji http://www.languageinindia.com/dec2016/hemantkumarmusicbrecht.pdf.
Sitarski, P. (2004). Dokąd prowadzą ścieżki prawdy. O narracji w systemie rozrywkowym Z Archiwum X. W: Kisielewska A. (red.).Między powtórzeniem a innowacją: seryjność w kulturze. Kraków: RABID.
Szydłowki, R. (1973). Bertolt Brecht. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Willet, J. (1977). The Theatre of Bertolt Brecht. Londyn: Methuen & Co.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Natalia Mazurkiewicz-Szafarska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.