Symbolika w filmie Nosferatu wampir Wernera Herzoga
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2021.170.177Słowa kluczowe:
wampir, wampiryzm, oniryzm, ludzkość, folklor, kino, film, Werner Herzog, Isabelle Adjani, Klaus Kinski, Bruno Ganz, ekspresjonizm niemiecki, neoromantyzm niemiecki, kinematografia niemiecka, Friedrich Wilhelm Murnau, Bram StokerAbstrakt
Cel. Celem artykułu jest przedstawienie symboliki ukrytej w filmie Nosferatu wampir w reżyserii Wernera Herzoga, zaprezentowanej na tle filmowego wampiryzmu i twórczości reżysera. Artykuł przedstawia zarys i genezę kina wampirycznego, spuściznę ekspresjonistycznej kinematografii niemieckiej i ponowne podejście Herzoga do wznowienia myśli neoromantycznej. W artykule zaprezentowano także wpływ folkloru i motyw potęgi natury, który miał wpływ na reżyserię Wernera Herzoga. Wymienione wyżej tematy przeplatają się z celem głównym artykułu, czyli interpretacją filmu Nosferatu wampir.
Omówienie koncepcji. Artykuł oparty jest na teoretycznej wiedzy z zakresu kultury, zwłaszcza ze sztuki filmowej. Przyjęta koncepcja łączy w sobie opis nierozerwalnej zależności między reżyserią a wybraną przez twórcę inspiracją, którą należy z kolei interpretować jako część właściwych składowych. W przypadku filmu Nosferatu wampir trzeba sięgnąć do motywów pojawiających się w gatunku filmowym jaki jest horror, a przede wszystkim w nurcie tzw. kina wampirycznego. Aspekty filmowe poszerzone o wizję Wernera Herzoga zostały uzupełnione o pozostałe motywy, m. in.: folklor.
Wnioski. Artykuł przedstawia gamę informacji na temat symboliki wykorzystywanej przez Wernera Herzoga. Omówienie Nosferatu wampir to przy tym kwestia ujęcia koncepcji metafizycznych, folklorystycznych i społecznych.
Wartość poznawcza. W artykule zaprezentowano kompleksową analizę filmu Nosferatu wampir uzupełnioną o wiedzę z zakresu sztuki filmowej, głównie kinematografii niemieckiej od okresu nurtu ekspresjonistycznego po zmiany w kinie niemieckim doby Herzoga.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Bibliografia
Ermida I. (2016). Dracula and the Gothic in Literature, Pop Culture and the Arts. Boston: Brill Rodopi.
Herzog, W. (reżyser). (1979). Nosferatu wampir [film]. Werner Herzog Filmproduktion, Gaumont, Zweites Deutsches Fernsehen.
Janion M. (2002). Wampir. Biografia symboliczna. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Newby R. (2019). The Quiet Horror of 'Nosferatu the Vampyre' at 40. Pobrane z: https://www.hollywoodreporter.com/heat-vision/nosferatu-at-40-quiet-horror-werner-herzogs-remake-1247118.
Sarbiewska J. (2014). Ontologia i estetyka filmowych obrazów Wernera Herzoga. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Sobotka K. (1996). Krzyk człowieka. Twórczość filmowa Wernera Herzoga. W: K. Sobotka (red.) Mistrzowie kina europejskiego (s. 167-186), Łódź: STO Films.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Justyna Braszka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.