Funkcjonowanie nastolatków w fandomie Harry’ego Pottera w ich narracji
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2020.151.158Słowa kluczowe:
nastolatek, społeczność fanowska, fandom, fanfiction, fanfik, Harry Potter, kultura popularnaAbstrakt
Cel: Celem artykułu jest przedstawienie stylów funkcjonowania nastolatka w społeczności fanowskiej Harry’ego Pottera w jego narracji, a także poznanie kultury tejże jako przykładu kultury pobocznej kultury popularnej.
Metody: Aby zrealizować założony cel, zostały wykorzystane następujące metody: wywiad narracyjny, obserwacja uczestnicząca oraz analiza hermeneutyczna treści stworzonych przez fanów cyklu o Harrym Potterze. W artykule starano się opisać problem w sposób gadamerowski: od ogółu do szczegółu, zwracając uwagę na kwestie: kulturalne, pedagogiczne, psychologiczne i socjologiczne. W związku z tym rozważania uzupełniono o koncepcję psychologii twórczości Edwarda Nęcki czy kultury uczestnictwa Henry’ego Jenkinsa.
Wyniki: Nastolatkowie czynnie uczestniczą w życiu fandomu poprzez kształtowanie jego struktury oraz tworzenie fanfiction. W tymże środowisku młodzi ludzie dążą do nawiązywania interakcji interpersonalnych poprzez wymianę zdań na interesujący ich temat, np. zasadności istnienia danego pairingu czy schematycznej budowy fanfika, ale również podejmowanie współpracy z innymi fanami-autorami. W fandomie występuje hierarchia członków, na czele której znajdują się fani-autorzy uważani za tzw. klasycznych twórców fanfiction.
Wnioski: Pasja, jaką jest zgłębianie uniwersum powieści (tu: cyklu powieściowego „Harry Potter”) oraz jego modyfikowanie, staje się przyczynkiem do poszukiwania docelowej grupy fanów, w której nastolatek byłby akceptowany, lubiany i doceniany. Nastolatkowie odnoszą sukcesy w koegzystowaniu w fandomie, ale również ponoszą porażki. Innymi słowy kultura uczestnictwa sprzyja procesowi socjalizacji będącej według Antoniny Kłoskowskiej m.in. wpływem materialnym aparatu kultury (Kłoskowska, 1969, s. 325). Ponadto tworzenie fanfiction ma wartość edukacyjną, a mianowicie udoskonala kompetencje twarde i miękkie kilkunastolatków.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Bibliografia
Amabile, T. M. (1983). The social psychology of creativity. New York, Berlin, Heidelberg, Tokio: Springer-Verlag.
Chaciński, B. (2010). Wyż nisz. Od alterglobalistów do zośkarzy: 55 małych kultur. Kraków: Znak.
Eco, U. (1987). Czytelnik modelowy. Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej. 78/2, 287–305.
Encyklopedia fantastyki. (dostęp 2019). Fanfictiom. Porano z: http://encyklopediafantastyki.pl/index.php?title=Fanfiction.
Jenkins, H. (2007). Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Kłoskowska, A. (1969). Z historii i socjologii kultury. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Nęcka, E. (2012). Psychologia twórczości. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Okoń, W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Podgórski, R. A. (2015). Aksjologiczny wymiar Internetu (na podstawie badań ankietowych). „Media i Społeczeństwo”, nr 5, 22–34.
Rowling, J. K. (2000–2008). Harry Potter (cykl), Poznań: Media Rodzina.
Szczepański, J. (1970). Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: Wydawnictwo PWN.