Niebezpieczne książki. Rozważania o kategorii opresji w literaturze dla najmłodszych

Autor

  • Jowita Gromysz Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Wrocławskiego

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2013.257.266

Abstrakt

Poddając analizie wybrane teksty polskiej i zagranicznej literatury dziecięcej z okresu XIX i XX wieku, warto zwrócić uwagę na ich opresyjność w perspektywie nadawczo-odbiorczej. Kategorię opresji można obserwować w zależności od przyjętej koncepcji dzieciństwa przez autora oraz tego, którego z uczestników komunikacji literackiej dotyka przemoc symboliczna; może być to odbiorca dziecięcy oraz dorosły pośrednik lektury. Czytelnicy poznając świat mają prawo do poznania autentycznych opowieści (poruszających wszystko to, co znajduje się w kręgu zainteresowań dziecka w tym trudne tematy), jednak zbyt natrętna funkcja wychowawcza tekstu może stanowić swego rodzaju „ucisk czytelniczy” - o czym powinni pamiętać nie tylko autorzy ale wszyscy ci, którzy wprowadzają dziecko w świat lektury.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Pobrania

Opublikowane

2020-02-17

Jak cytować

[1]
Gromysz, J. 2020. Niebezpieczne książki. Rozważania o kategorii opresji w literaturze dla najmłodszych. Ogrody Nauk i Sztuk. 3, 3 (luty 2020), 257–266. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2013.257.266.