Charakterystyka twórczości Anupam Sud

Autor

  • Ewelina Bednarz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Ul. J. Gagarina 11, 87-100 Toruń

Słowa kluczowe:

sztuka współczesna, sztuka indyjska, współczesna sztuka indyjska, sztuka kobieca, grafika, malarstwo, śakti, anupam sud

Abstrakt

Anupam Sud jest zaliczana do grona najwybitniejszych współczesnych artystów w Indiach. Autorka w swoim tekście przybliża postać mało znaną polskiemu czytelnikowi. Omawia główne jej dzieła – graficzne, malarskie i jedną rzeźbiarską. Snuje rozważania na temat jednego z popularnych typów przedstawień kobiecych, chętnie ukazywanego przez artystkę – kobiety, która poszukuje śakti. Ponadto porusza problem zepsucia człowieka, gardzenia drugim, a przede wszystkim wskazuje na problemy, jakie towarzyszą Induskom w patriarchalnym społeczeństwie. Autorka prezentuje najbardziej charakterystyczne cechy twórczości Anupam Sud: szczegółowe przedstawianie anatomii, mistrzowskie operowanie światłocieniem oraz dzieła-manifesty, którymi graficzka stara się zwrócić uwagę odbiorców na sytuację kobiet w Indiach.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Bibliografia

Basu A., Women's Movements in the Global Era: The Power of Local Feminisms, New Delhi 2010

Bednarz E., Typologia przedstawień kobiecych we współczesnej sztuce kobiet w Indiach, [niepublikowana praca magisterska], Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu 2014

Bednarz E., Życie codzienne kobiet w Indiach w pracach współczesnych indyjskich malarek, [w:] Stefański K., Barczyk A. (red.), III łódzkie spotkanie studentów historii sztuki, Łódź 2015

Browarczyk M., Wybrane aspekty sytuacji kobiet w Indiach współczesnych, [w:] Pakszys E. (red.), Międzykulturowe i interdyscyplinarne badania feministyczne. Daleki-Bliski Wschód: współczesność i prehistoria, Poznań 2005

Gayatri S., Expresions and evocations. Contemporary woman artists of India, Mumbai 1996

Jakimowicz A., Jakimowicz-Shah M., Mitologia indyjska, Warszawa 1982

Jakimowicz-Shah M., Metamorfozy bogów indyjskich, Warszawa 1983

Kamińska D., Wizerunek kobiety w malarstwie Amrity Sher-Gil, [w:] Malinowski J., Kamińska D. (red.), Studia o sztuce Bliskiego i Środkowego Wschodu, Warszawa 2009

Kamińska D., Wizerunek kobiety w malarstwie miniaturowym Indii XVI-XIX wieku, Warszawa 2007

Kumar Y. (red.), Indian Contemporary Art Post Independence, New Delhi 1997

Padamsee A., Sud A., Chowdchury J., Subramanyan K.G., Goud K.L., Khanna K., Shreshtha L., Gobhai M., Bandyopadhyay R. - Drawings, Mumbai 1998

Raka R., Fields of Protest: Woman's Movements in India, Mineapolis 1999

Sacha M., Ginefobia w kulturze hinduskiej. Lęk przed kobietą w dyskursie antropologicznym i psychoanalitycznym, Kraków 2011

Sambrani Ch., Edge of Desire: Recent Art in India, Perth 2005

Sen G., Anupam Sud. Four Decades – Transgression in Print, New Delhi 2010

Sen G., Femine Fables – Imaging the Indian Woman in Painting, Photography and Cinema, Ahmedabad 2002

Sev'er A., Odrzucone córki: ucisk patriarchatu, zabójstwa posagowe, demograficzna asymetria płci i selektywne aborcje w Indiach, [w:] Visavanthan N., Duggan L., Wiegersma L., Nisonoff L. (red.), Kobiety, gender i globalny rozwój, Warszawa 2012

Netografia:

www.artmajeur.com, 30.10.2015

www.bindumodern.org, 12.12.2015

www.latitude28.com, 16.11.2015

www.palleteartgallery.com, 27.10.2015

www.rekharodwittiya.blogspot.com, 13.10.2015

www.saffronart.com, 29.12.2015

Pobrania

Opublikowane

2017-03-14

Jak cytować

[1]
Bednarz, E. 2017. Charakterystyka twórczości Anupam Sud. Ogrody Nauk i Sztuk. 6, 6 (mar. 2017), 458–463.