Zastosowanie gier skierowanych na cel do anotacji korpusów językowych

Autor

  • Dagmara Dziedzic Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Ul. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań
  • Wojciech Włodarczyk Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Ul. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2015.212.220

Abstrakt

Istnienie problemów AI-zupełnych przyczyniło się do poszukiwań alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów sztucznej inteligencji, nie opartych wyłącznie na pracy komputera. Pomimo że komunikacja jest dla ludzi czymś oczywistym, nadal nie istnieje sposób jej automatyzacji. Aktualnie powszechnie stosowanym podejściem w rozwiązywaniu problemów NLP jest podejście statystyczne, którego powodzenie zależy od wielkości korpusu językowego. Przygotowanie rzetelnego zbioru danych jest zatem kluczowym aspektem tworzenia statystycznego systemu sztucznej inteligencji. Z uwagi na zaangażowanie specjalistów jest to proces czasochłonny i kosztowny. Jednym z obiecujących podejść, pomagających zredukować czas i koszt tworzenia otagowanego korpusu, jest korzystanie z gier skierowanych na cel. Ambicją niniejszej pracy jest przybliżenie poszczególnych etapów tworzenia gry przeznaczonej do pozyskania zasobów językowych oraz omówienie skuteczności jej działania. Analiza ta zostanie przeprowadzona na podstawie kolekcji gier Wordrobe wspierających anotacje korpusu języka naturalnego.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Pobrania

Opublikowane

2020-02-04

Jak cytować

[1]
Dziedzic, D. i Włodarczyk, W. 2020. Zastosowanie gier skierowanych na cel do anotacji korpusów językowych. Ogrody Nauk i Sztuk. 5, 5 (luty 2020), 212–220. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2015.212.220.