Szwedzki model edukacji

Autor

  • Natalia Broś Uniwersytet Wrocławski, pl. Uniwersytecki 1

Słowa kluczowe:

Szwecja, edukacja, model nauczania, utylitaryzm, Skandynawia

Abstrakt

Cel badań: Celem badania było sprawdzenie jakie znaczenie przypisywane jest
edukacji w szwedzkiej koncepcji funkcjonowania państwa i jego społeczeństwa,
jakie są jej cele i w jaki sposób realizowane są jej założenia na każdym z etapów
kształcenia.
Metodologia. Przedmiotem badania był system kształcenia w Szwecji. Został
on przedstawiony w ramach podejścia instytucjonalnego, analizującego szwedzkie
instytucje edukacyjne (ich założenia, funkcje, wpływ na zjawiska społeczne).
Niniejszy artykuł zawiera charakterystykę szwedzkiego modelu edukacji oraz zarysowuje
jego najważniejsze atrybuty wpływające na atrakcyjność oraz efektywność
szwedzkiego nauczania. Prezentuje poziomy edukacji, opisuje mechanizmy
wbudowane w system kształcenia, przeprowadzone reformy oświatowe, a także
określa cele prowadzenia edukacji w wydaniu szwedzkim i jego cechy charakterystyczne.

Wyniki. Analiza wykazała, iż edukacja jest silnie skorelowana ze szwedzkim modelem
społecznym, bazuje na jego założeniach, normach, korzysta z wypracowanych
przez niego rozwiązań. Szwedzki system kształcenia jest jednym z kluczowych obszarów
zainteresowania państwa, którego działania zmierzają do wyrównywania szans
edukacyjnych wszystkich obywateli, a poszczególne szczeble edukacji pozwalają na
wielowymiarowe i swobodne korzystanie z jego potencjału.
Wnioski. Edukacja została włączona w system państwowy i stała się fundamentem
budowania egalitarnego społeczeństwa opartego na zasadach równości między
ludźmi pod względem społecznym, politycznym i ekonomicznym, rozumianej
jako równość szans. Idee te połączone z dynamicznym rozwojem gospodarczym
Szwecji były elementami kreującymi podstawy ideologiczne i funkcjonalne systemu
nauczania. Dostosowywanie się do zmieniającej się sytuacji społecznej czy gospodarczej
stało się immamentną cechą systemu edukacji, który za pomocą reform ma
wzmacniać funkcjonowanie państwa poprzez rozwój wiedzy i kompetencji społeczeństwa.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Biogram autora

Natalia Broś - Uniwersytet Wrocławski, pl. Uniwersytecki 1

doktorantka

Pobrania

Opublikowane

2017-07-16

Jak cytować

[1]
Broś, N. 2017. Szwedzki model edukacji. Ogrody Nauk i Sztuk. 7, 7 (lip. 2017), 338–349.