Gry wideo a nauczanie. Specyfika zjawiska w kontekście walorów edukacyjnych na przykładzie gry symulacyjnej "Rise of Flight"

Autor

  • Bartłomiej Mycyk Uniwersytet Warszawski, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa

Słowa kluczowe:

gry, wideo, edukacja, odbiorca, model, symulacja, Rise of Flight

Abstrakt

Zjawisko gier wideo, przez wielu kojarzone do tej pory z bezproduktywną rozrywką, z biegiem czasu wykracza poza pojęcie „zabawy”.  Nowe media są bowiem wykorzystywane w medycynie, dziennikarstwie, a także, coraz częściej – w edukacji. Celem referatu jest zaprezentowanie zjawiska gier wideo w kontekście postępującej technicyzacji, a co za tym idzie – w szerokiej panoramie wynikających z tego procesu problemów gospodarczych, ekonomicznych i społecznych. Czy młodzi ludzie, jako grupa docelowa, zasługują na wykorzystanie niestandardowych metod w nauczaniu? Czy gry wideo mogą, być nie tylko medium rozrywki, lecz także nauki? Na te i inne pytania postaram się dać odpowiedź w niniejszym artykule.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA:

Filiciak M., Światy z pikseli, Warszawa 2010

Kwiatkowska A. (red.), Informatyka w edukacji. W drodze do e-nauczyciela, Toruń 2012

Lesz K., Materiały symulacyjne, Warszawa 1977

Łukasz S., Magia gier wirtualnych, Warszawa 1998

Mańkowski P., Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo, Warszawa 2010

Okoń W., Zabawa a rzeczywistość, Warszawa 1987

Romanowski A., Sankowski D. (red.), Informatyka i edukacja. Problematyka gier komputerowych i inne zagadnienia wybrane, Łódź 2010

Stasieńko J., Alien vs. Predator? Gry komputerowe a badania literackie, Wrocław 2005

Szeja J., Gry fabularne. Nowe zjawisko kultury współczesnej, Kraków 2004

Taylor J. L., Walford R., Simulation in the Classroom, Harmondsworth 1972

Ulfik-Jaworska I., Komputerowi mordercy. Tendencje konstruktywne i destruktywne u graczy komputerowych, Lublin 2005

NETOGRAFIA:

777 Studios, New Useful Materials Page – Official Links, http://riseofflight.com/forum/topic/45373-new-useful-materials-page-official-links/, 12.12.2015

Klimaszewski M., Norweska szkoła korzysta z The Walking Dead w nauczaniu etyki, http://www.ppe.pl/news/26409/norweska-szkola-korzysta-z-the-walking-dead-w-nauczaniu-etyki.html, 12.12.2015

Valve, Strona sklepu Rise of Flight: United, http://store.steampowered.com/app/244050/?l=polish, 12.12.2015

WYKAZ GIER WIDEO:

Arma II, Bohemia Interactive 2009

Cutthroat Capitalism: The Game, Smallbore Webworks 2007

IL-2 Sturmovik: Battle of Stalingrad, 777 Studios 2014

Kerbal Space Program, Squad 2015

Quake II, Id Software 1999

Rise of Flight, 777 Studios 2009

September 12th, Newsgaming.com 2009

The Walking Dead: A Telltale Games Series, Telltale Games 2012

This War of Mine, 11 bit studios 2014

Trainz Railroad Simulator 2004, Auran 2004

Pobrania

Opublikowane

2017-03-14

Jak cytować

[1]
Mycyk, B. 2017. Gry wideo a nauczanie. Specyfika zjawiska w kontekście walorów edukacyjnych na przykładzie gry symulacyjnej "Rise of Flight". Ogrody Nauk i Sztuk. 6, 6 (mar. 2017), 159–168.

Numer

Dział

TRANSGRESJA