Secular education of women in the world of Islam.

Selected problems.

Authors

  • Agnieszka Sobieska Faculty of Law and Administration, University of Wrocław, plac Uniwersytecki 1, 50-137 Wrocław, Poland

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2018.101.111

Keywords:

islam, edukacja kobiet, dostęp do edukacji muzułmanek

Abstract

Thesis. In modern world, access to education, for Muslim women is made more difficult, by influence of various factors including: religion, poverty, patriarchal and socio-political system of a state.

Discussed concepts. Article is an attempt to present current data on access to education for Muslim women, and to focus on factors that may restrict it. To substantiate Her conclusions, author uses numerous examples from the Muslim world.

 Author reviewed and analysed reports of international organizations, regarding the issue of access to women's education, which proved need of further research on this issue. The author came to the conclusion that the main cause of restricted access to education for Muslim women are not necessarily poverty and the illiteracy, but patriarchal system of the Muslim world and the religion itself. The author also pointed out that too little attention is being focused on the role of upper secondary education and teaching programs.

 The article presents latest data available and contemporary examples.

Key worlds: Islam, education of Muslims women

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Agnieszka Sobieska, Faculty of Law and Administration, University of Wrocław, plac Uniwersytecki 1, 50-137 Wrocław, Poland

Expert in the lab of research on the Law of Orient at the Uniwersity of Wrocław

References

. Ansari, A. (2017). Education among Muslim Women [Edukacja wśród muzułmanek]. Pobrane z: http://www.milligazette.com/news/15402-education-among-muslim-women, (data pobrania: 7.01.2018).

. Baer, E. (2001). Muslim teaching institutions and their visual reflections. The Kuttab. [Refleksje na temat muzułmańskich instytucji edukacyjnych]. Der Islam (78), 73-102. DOI: https://doi.org/10.1515/islm.2001.78.1.73

. Bielawski, J. (1986). Koran. Z arabskiego przełożył i komentarzem opatrzył Józef Bielawski. Warszawa: PIW.

. Bond, M. (2017). GirlsCount: ONE’s new campaign for girls’ education [Dziewczęta się liczą: Nowa kampania ONE na rzecz edukacji dziewcząt]. Pobrane z: https://www.one.org/canada/blog/girlscount-ones-new-campaign-for-girls-education/, (data pobrania 7.01.2018).

. Crossette, B. (2015). Rising Attacks and Cultural Obstacles Denying Education for Girls [Rosnąca liczba ataków oraz przeszkody kulturowe blokujące kobietom dostęp do edukacji]. Pobrane z: http://www.passblue.com/2015/02/13/rising-attacks-and-cultural-obstacles-denying-education-for-girls/, (data pobrania 28.12.2017).

. Euroislam.pl (2010). Jak walczyć z islamizmem? Wywiad z Danielem Pipesem. Pobrane z: https://euroislam.pl/jak-walczyc-z-islamizmem-wywiad-z-danielem-pipesem/, (data pobrania 7.01.2018).

. Factfish, (2016). Enrolement, tertiary, female (% of total enrolment) - for all countries [Ilość aplikantów płci żeńskiej w stosunku do ogółu aplikantów we wszystkich krajach]. Pobrane z:

. http://www.factfish.com/statistic/enrolement%2C%20tertiary%2C%20female%20of%20total%20enrolment, (data pobrania: 3.03.2017).

. GEM Report, (2017). What did you learn in school? Is ‘B’ for Banana? Or Burka? [Czego nauczyłeś się w szkole? B jak banan czy B jak burka?]. Pobrane z: https://gemreportunesco.wordpress.com/2017/02/08/what-did-you-learn-in-school-is-b-for-banana-or-burka/, (data pobrania 6.01.2018).

. Giziński, J. (2012). W Iranie dyplom uczelni wyższych nie dla kobiet. Pobrane z: http://www.rp.pl/artykul/926556-W-Iranie-dyplom-uczelni-wyzszych-nie-dla-kobiet.html, (data pobrania 7.01.2018).

. Huntington, S. (1997). Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego. Warszawa: WWL Muza.

. Iranwire.com, (2018). Khamenei Bans English from Primary Schools [Khamenei zakazuje nauczania języka angielskiego w szkołach podstawowych]. Pobrane z: https://iranwire.com/en/features/5087, (data pobrania 7.01.2018).

. Iran Human Rights, (2013). Islamic Penal Code of the Islamic Republic of Iran [Kodeks Karny Islamskiej Republiki Iranu]. Pobrane z: http://www.iranhrdc.org/english/human-rights-documents/iranian-codes/1000000351-islamic-penal-code-of-the-islamic-republic-of-iran-book-five.html, (data pobrania: 28.12.2017).

. Iran Human Rights Watch, (2017) World Report 2017: Iran Human Rights Watch [Raport 2017: Iran Human Right Watch]. Pobrane z: https://www.hrw.org/world-report/2017/country-chapters/iran, (data pobrania 7.01.2018).

. Khawaja, B., Martínez, E., Van Esveld, B. (2017). The Lost Years. Secondary Education for Children in Emergencies [Stracone lata. Edukacja ponadpodstawowa dla dzieci w krajach ogarniętych sytuacjach kryzysowych]. Pobrane z: https://www.hrw.org/world-report/2017/country-chapters/global-0#7d417c, (data pobrania 28.12.2017).

. Koenig, R. (2000). Iranian Women Hear the Call of Science [Irańskie kobiety słyszą wezwanie nauki]. Pobrane z: http://science.sciencemag.org/content/290/5496/1485.full, (data pobrania: 3.03.2017).

. MEMRI, (2010). Bahraini Liberal: Modernizing the Education System Is the Key to Arab Progress [Bahrajn Liberal: Reforma systemu edukacji jako klucz do arabskiego postępu]. Pobrane z: https://www.memri.org/reports/bahraini-liberal-modernizing-education-system-key-arab-progress, (data pobrania 28.12.2017).

. Mortimer, C. (2017). Number of girls in education around the world falls by hundreds of thousands. [Liczba dziewcząt w edukacji na całym świecie spada o setki tysięcy]. Pobrane z: http://www.independent.co.uk/news/world/girls-in-education-south-sudan-central-african-republic-niger-malala-yousafzai-a7991716.html, (data pobrania 28.12.2017).

. Orzech, A. (2014). Wiza do Iranu, Warszawa: Wielka Litera.

. PEW, (2016). Religion and Education Around the World [Religia i edukacja na świecie]. Pobrane z: http://www.pewforum.org/2016/12/13/how-religion-may-affect-educational-attainment-scholarly-theories-and-historical-background/ (data pobrania 28.12.2017).

. Rożynek, Z. (2014). Edukacja islamu między kobietami Bliskiego Wschodu. Pobrane z: https://www.academia.edu/6937583/Edukacja_islamu_mi%C4%99dzy_kobietami_Bliskiego_Wschodu (data pobrania 28.12.2017).

. Sen, A. (2002). Rozwój i wolność. Poznań: Zysk i S-ka.

. The World Bank, (2017). GIRLS' EDUCATION [EDUKACJA DZIEWCZĄT]. Pobrane z: http://www.worldbank.org/en/topic/girlseducation#1, (data pobrania 28.12.2017).

. The Civil Code of Iran, (1928). The Civil Code of Iran [Kodeks Cywilny Iranu]. Pobrane z: http://www.ilo.org/dyn/natlex/natlex4.detail?p_lang=en&p_isn=42163, (data pobrania: 28.12.2017).

. UNICEF, (2017). Education Uprooted. For every migrant, refugee and displaced child, education [Edukacja wykorzenionych. Dla każdego migranta, uchodźcy i dziecka wyrwanego ze swojego środowiska]. Pobrane z: https://www.unicef.org/media/files/Education_Uprooted_DIGITAL.pdf, (data pobrania 28.12.2017).

Published

2018-07-23

How to Cite

[1]
Sobieska, A. 2018. Secular education of women in the world of Islam.: Selected problems. Gardens of Science and Arts. 8, (Jul. 2018), 101–111. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2018.101.111.