Human resource management in an organization – conflicts

Authors

  • Aleksandra Surma-Wiśniewska Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4, 20-031 Lublin

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2023.116.127

Keywords:

organizacja, zarządzanie, lider, przywództwo, konflikt

Abstract

Aim. The aim of this article is to analyze the state of knowledge, present selected possibilities, and methods of conflict resolution, as well as explain key concepts and definitions within the scope of the topic.

Materials and methods. This article is a review publication. Based on a review of available literature, an attempt was made to analyze the functioning of organizations and the role played by the managing entity. Possibilities for resolving conflict situations are presented. The first part of the article focuses on the definition of an organization. The second part emphasizes the importance of leadership and the significant role of a leader in an organization. The third part of the article is dedicated to conflict. The research methodology adopted includes a review of current literature and an analysis of existing studies. This research focused on scientific articles and literature related to organizations and the conflicts that may arise within them.

Results and conclusion. This article represents a synthesis of previously conducted research. Despite numerous discussions and studies, there is no strictly defined universal framework for conflict resolution and crisis mitigation in organizations. This topic continues to be the subject of ongoing research.

Cognitive value. The article presents definitions of key concepts to systematize knowledge related to the subject. It analyzes the consequences of conflicts and identifies key sources of conflict. Additionally, it presents possibilities and methods for resolving conflict situations. This article can serve as a basis for further research and scientific discussions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Armstrong, M. (2018). Vademecum jeszcze lepszego menedżera. Kluczowe techniki i umiejętności menedżerskie od A do Z. Dom Wydawniczy Rebis.

Avery, C. G. (2009). Przywództwo w organizacji. Paradygmaty i studia przypadków. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Baczewska-Ciupak, M. (2013). Przywództwo organizacyjne w kontekście aksjologicznych i moralnych wyzwań przyszłości. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii-Curie Skłodowskiej.

Bargiel-Matusiewicz, K. (2010). Negocjacje i mediacje. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Borkowski, J. (2000). O konflikcie i negocjacjach. Wybrane problemy psychologii organizacji. Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania.

Chrisidu-Budnik A., Korczak J., Pakuła A., & Supernat J. (2005). Nauka organizacji i zarządzania. Kolonia.

Ciekanowski, Z., Nowicka, J., & Załoga, W. (2019), Konflikt jako element zarządzania organizacją. Nowoczesne Systemy Zarządzania, 1(14), 39-52. https://doi.org/ 10.37055/nsz/129539

Czainska. K. (2010). Odkryć zarządzanie. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Galata, S. (2007). Podstawy zarządzania nowoczesną organizacją. Ekonomia, kultura, bezpieczeństwo, etyka. Wydawnictwo Difin.

Gątorska, M. K. (2016), Źródła konfliktów występujące w organizacji. Ekonomia i Zarządzanie, 2(9), 38-57. http://doi.org/10.21784/EiZ.2016.022

Gospodarek, T. (2018). Biała księga zarządzania. Wydawnictwo Difin.

Griffin, R. W. (1996). Podstawy zarządzania organizacjami. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hamilton Ch. (2011). Skuteczna komunikacja w biznesie. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Harvard Business Review. (2018). Podręcznik menedżera. 17 najważniejszych umiejętności lidera. Dom Wydawniczy REBIS.

Kaczmarek-Śliwińska, M. (2015). Public relations w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi organizacji. Sztuka komunikowania się. Wydawnictwo Difin.

Kisielnicki, J. (2008). Zarządzanie. Jak zarządzać i być zarządzanym. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kuc, B. R., & Moczydłowska, J. M. (2009). Zachowania organizacyjne. Wydawnictwo Difin.

Lachiewicz, S. (2007). Menedżerowie w strukturach władzy organizacji gospodarczych. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Latusek-Jurczak, D., Olejniczak, T., & Piotrowski, W. (2018). Teoria organizacji. Nauka dla praktyki. Wydawnictwo Poltex.

Markiewicz, K., & Wawer, M. (2005). Problemy społeczne we współczesnych organizacjach, Wydawnictwo Difin.

Marques, J. (2013). Lider(ka) z krwi i kości. Świadome przywództwo. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Morgan, G. (1997). Obrazy organizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nęcki, Z. (1994). Negocjacje w biznesie. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.

Penc, J. (2010). Komunikacja i negocjowanie w organizacji. Wydawnictwo Difin.

Penc, J. (2017). Zarządzanie w biznesie i administracji. Zasady działania operacyjnego i strategicznego. Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Sarnacka-Smith, A. (2017). Everest Lidera. O wartościach, silnym zespole i skutecznym przywództwie. MT Biznes.

Schmidt, W. H. (2005). Negocjacje i rozwiązywanie konfliktów. Helion.

Sienkiewicz-Małyjurek, K. (2020), Odporność i przedsiębiorczość w zarządzaniu kryzysowym. Ekonomia społeczna, 2(3), 22-36. https://doi.org/10.15678/ES.2020.2.03

Sikorski, Cz. (2005). Język konfliktu. Kultura komunikacji społecznej w organizacji. C. H. Beck.

Simerson B. K., Venn M. L. (2010). Menedżer jako lider. Oficyna Wolters Kluwer.

Skoczylas, M. (2014). Przyczyny, skutki oraz strategie rozwiązywania konfliktów między studentami na uczelni wyższej. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie, 13, 115-129.

Soroka-Potrzebna, H. (2021). Zarządzanie konfliktem w zespole projektowym – podejście tradycyjne i zwinne. Przegląd Organizacji, 11(982), 38-44. https://doi.org/10.33141/po.2021.11.05

Tracy, B. (2010). Jak przewodzą najlepsi liderzy. Sprawdzone sposoby i sekrety, jak wydobyć maksimum z siebie i innych. MT Biznes.

Wajda, A. (2003). Organizacja i zarządzanie. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Wasil-Rusecka, W. (2021), Rola dialogu społecznego w rozwiązywaniu konfliktów społecznych. Roczniki Nauk Prawnych, 3(31/2021), 127-149. ttps://doi.org/10.18290/rnp21313.8

Więcek-Janka, E. (2016). Zmiany i konflikty w organizacji. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.

Zakrzewska-Bielawska, A. (2012). Podstawy zarządzania. Oficyna a Wolters Kluwer Business.

Published

2023-08-31

How to Cite

[1]
Surma-Wiśniewska, A. 2023. Human resource management in an organization – conflicts. Gardens of Science and Arts. 13, 13 (Aug. 2023), 116–127. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2023.116.127.