The Students versus The Anachronic Educational System.

Students’ Protests in The Context of Dysfunctional Manifestations of the Symbolic Violence.

Authors

  • Krystian Miś University of Rzeszów, Faculty of Philosophy
  • Aleksandra Krawczyk University of Rzeszów, Faculty of Philosophy

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2022.83.93

Keywords:

symbolic violence, educational institution, power, educational enviroment, students

Abstract

Aim. The purpose of the paper is presentation of a reflection regarding selected elements of symbolic violence present within the educational environment, and some strategies of student’s society resistance. The example of a symbolic violence chosen there is an axiological determinism present in the institutions of education. Said determinism is intertwined with an intentional (and counterproductive) isolation of a school discourse from the real experiences of the students. Such phenomena, addressed in the paper, is focused (mainly, however: not exclusively) on such topics as: sexuality, political, social and ethical controversies, while the students’ protests serve as an exemplification of this dynamic.

Methods. An analysis of the current (regarding the event) informational materials. The theoretical frame for this purpose is Pierre Bourdieu’s  (Bourdieu, 2004 s. 45)) concept of symbolic violence, his and Jean-Claude Passeron’s (Bourdieu, Passeron, 2006) critique of the system of education, and Michel Foucault’s (Faucault, 2009) concept of institution of power (such as: hospital, prison or school).

Conclusions. The strategies of violence present in educational institutions (reactionary acting up, anachronic axiological patterns, depreciation of students’ beliefs and convictions) result in:

  • Increasing the cognitive and axiological dissonance for the students’ and educational staff alike,
  • Waning of the effective school’s pressure and because of this – diminution of an actual effectiveness of this institution symbolic violence built upon a reactionary pattern. Which taken together leads to:
  • Exacerbation of desire to active contestation (e.g., by participating in the strikes or other social protests).

An anachronism of the school as an institution led to the search for new alternative community. The students organized an alternative means of expression and participation. Taking their participation in the Woman’s Strike as an example, it may be observed as students’ language become significantly political and their need for confrontative approach to the schools’ “taboo” increased.

Keywords: symbolic violence, educational institution, power, educational environment, students

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Krystian Miś, University of Rzeszów, Faculty of Philosophy

Krystian Miś -  student Uniwersytetu Rzeszowskiego na kierunku Komunikacja Międzykulturowa. Moje zainteresowania to antropologia kulturowa, gender studies i kulturowa organizacja grupy.

Aleksandra Krawczyk, University of Rzeszów, Faculty of Philosophy

Aleksandra Krawczyk - studentka Uniwersytetu Rzeszowskiego na kierunku Komunikacja Międzykulturowa. Moje zainteresowania to psychologia reklamy, techniki reklamowe oraz współczesne zmiany społeczne. Hobbistycznie gram w koszykówkę.

References

Bourdieu, P.; Passeron, J.C. (2006). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bourdieu, P.; Passeron, J.C. (2004). Męska dominacja. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Ciastoch, M. (2021). Piontkowski o wyrzuceniu 17-latki ze szkoły za Strajk Kobiet:

"Za nieprzestrzeganie statutu są kary". Pobrane z: https://noizz.pl/spoleczenstwo/17-latka-wyrzucona-ze-szkoly-za-udzial-w-strajku-kobiet-piontkowski-popiera/2f4d1l3 (31.01.2022).

Foucault, M. (2009). Nadzorować i karać. Narodziny więziennictwa. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Karpiński, J. (2021). Nauczyciel poparł Strajk Kobiet. Jest wniosek o wszczęcie wobec niego postępowania dyscyplinarnego. Pobrane z: https://glos.pl/nauczyciel-poparl-strajk-kobiet-jest-wniosek-o-wszczecie-wobec-niego-postepowania-dyscyplinarnego (16.01.2022).

Kasperska, A. (2020). Uczniowie z liceum w Lublinie walczą o błyskawicę. Dyrektorka zakazała znaku Strajku Kobiet. Pobrane z: https://www.dziennikwschodni.pl/lublin/uczniowie-z-liceum-w-lublinie-walcza-o-blyskawice-dyrektorka-zakazala-znaku-strajku-kobiet,n,1000277711.html (31.01.2022).

Kieda, J.; W. Gontarz, W.; Marczenko A., (2021), Instrukcja obsługi kartonu — analiza haseł strajkowych z manifestacji po wyroku TK. Pobrane

z: https://folklorstrajkukobiet.blogspot.com/2021/07/instrukcja-obsugi-kartonu-analiza-hase.html (19.01.2022)

Korolczuk, E. (2021). Bunt Młodych. Język Rewolucji, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa, s. 72. Pobrano z: https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2021/02/Jezyk-rewolucji_ostateczna.pdf (17.01.2022)

Kowalczyk, R. (2018). Komunikat w sprawie zakazu prowadzenia działalności politycznej

w szkołach i placówkach. Pobrane z: https://www.kuratorium.wroclaw.pl/komunikat-w-sprawie-prowadzenia-dzialalnosci-politycznej-w-szkolach-i-placowkach/ (31.01.2022).

Makarewicz, B. (2021). 17-latka usunięta z liceum za protesty kobiet. "Nasza szkoła jest katolicka". Pobrane z: https://wiadomosci.radiozet.pl/Polska/Bialystok.-17-latka-usunieta-z-liceum-za-protesty-kobiet.-Nasza-szkola-jest-katolicka (31.01.2022).

Młodzieżowy Strajk Klimatyczny (2019). O co walczymy?. Pobrane

z: https://www.msk.earth/postulaty (16.01.2022).

Nowak, L. (2020). Dyrektor lubelskiego liceum ostrzega uczniów przed udziałem w protestach. Możliwe nawet wyrzucenie ze szkoły. Pobrane z: Dyrektor lubelskiego liceum ostrzega uczniów przed udziałem w protestach. Możliwe nawet wyrzucenie ze szkoły (16.01.2022).

Pańtak, A. (2000). Uwarunkowania ukrytego programu szkoły. W A. Bogaja, S. Majewski (red.), Kieleckie Studia Pedagogiczne i Psychologiczne T. 13, 101-114. Pobrane z: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne-r2000-t13/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne-r2000-t13-s101-114/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne-r2000-t13-s101-114.pdf (31.01.2022)

Piontek, D., Ossowski, S. (2017). Media społecznościowe w protestach politycznych. W D. Piontek, S. Ossowski(red), Komunikowanie społeczne w dobie nowych technologii, Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej, Poznań 2017, s. 21-34.

Press Service (2020). Piekło kobiet. Medialna siła protestów. Pobrane

z: https://psmm.pl/informacje_prasowe/pieklo-kobiet-medialna-sila-protestow/ (31.01.2022).

Rosłon, S. (2021). Rekrutacja do liceów. Uczniowie omijają szkołę, której dyrektor zakazał używania symbolu Strajku Kobiet. Pobrane

z: https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,27376170,rekrutacja-do-liceow-uczniowie-omijaja-szkole-ktorej-dyrektor.html https://www.msk.earth/postulaty

Szkoła To Dziewczyna, Facebook, 2021. Pobrane

z: https://www.facebook.com/szkolatodziewczyna (31.01.2022).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, LexLege, Pobrane z: https://lexlege.pl/prawo-oswiatowe/art-86/ (25.01.2022)

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy, Internetowy System Aktów Prawnych. Pobrane z: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20110210112 (25.01.2022)

Witczak, M. (2021). Wyrzucona ze szkoły za poglądy. Gdzie się podziało katolickie miłosierdzie? Pobrane z: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/2117317,1,wyrzucona-ze-szkoly-za-poglady-gdzie-sie-podzialo-katolickie-milosierdzie.read (2.02.2022)

Ziętek, A. (2020). Ruchy protestu jako przykład asertywnej kultury obywatelskiej. Przypadek ogólnopolskiego strajku kobiet. W B. Michalak (red.), Anatheum. Polskie Studia Politologicnze 65, 156-172. Pobrane z: https://czasopisma.marszalek.com.pl/images/pliki/apsp/65/apsp6510.pdf (31.01.2022).

Published

2022-08-30

How to Cite

[1]
Miś, K. and Krawczyk, A. 2022. The Students versus The Anachronic Educational System. : Students’ Protests in The Context of Dysfunctional Manifestations of the Symbolic Violence . Gardens of Science and Arts. 12, 12 (Aug. 2022), 83–93. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2022.83.93.