Logical thinking in learning maths – open and closed tasks.

Authors

  • Agnieszka Borowiecka Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, Wydział Nauk Społecznych, ul. Jerzego Waszyngtona 4/8, 42-200 Częstochowa

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2021.53.60

Keywords:

logical thinking, mathematical thinking, education, studying maths, closed tasks, open tasks

Abstract

This elaboration presents the results of research on logical thinking among students who have completed the first stage of education. The test of closed tasks and open tasks was analyzed. As a result of comparing the obtained results, it turned out that when solving open tasks, students demonstrate logical thinking and creativity in solutions. However, in the case of closed tasks, they focus mainly on the choice of answers, they do not analyze the content of the task. They often don't even try to find the solution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Agnieszka Borowiecka, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, Wydział Nauk Społecznych, ul. Jerzego Waszyngtona 4/8, 42-200 Częstochowa

Asystent naukowo – dydaktyczny na Wydziale Nauk Społecznych w Katedrze Pedagogiki.

Ukończyła matematykę na Uniwersytecie Opolskim. Czynny nauczyciel matematyki w szkole podstawowej oraz wykładowca akademicki.  

Zainteresowania naukowe to przede wszystkim wpływ logicznego myślenia na efekty nauczania matematyki na każdym szczeblu edukacji oraz ocenianie wspierające proces uczenia się uczniów. 

References

Adamek, I. (1998). Rozwiązywanie problemów przez dzieci. Kraków: Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Bonar, J. (2013). O potrzebie rozwijania myślenia twórczego w edukacji matematycznej uczniów. W: A. Kalinowska (red.), Wczesnoszkolna edukacja matematyczna – ograniczenia i ich przełamywanie. (ss. 79–92). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Gębuś, D., Pierzchała, A. (2016). Twórczy nauczyciele, pomysłowi uczniowie: osobowościowe korelaty kreatywności nauczycieli w perspektywie analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Ludwikowska, E. (2017). Myślenie matematyczne uczniów szkół ponadgimnazjalnych na przykładzie uczniów województwa kujawsko-pomorskiego. W: B. Niemierko, M. K. Szmigiel, (red.), Diagnozowanie umiejętności praktycznych w toku kształcenia i egzaminowania. Kraków: Wydawnictwo Grupa Tomami, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej.

Neapolitański, S. (1958). Zarys dydaktyki matematyki. Warszawa: Wydawnictwo Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Pólya, G. (1976). Odkrycie matematyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo – Techniczne.

Published

2021-08-26

How to Cite

[1]
Borowiecka, A. 2021. Logical thinking in learning maths – open and closed tasks. Gardens of Science and Arts. 11, 11 (Aug. 2021), 53–60. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2021.53.60.