Logical thinking in learning maths – open and closed tasks.
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2021.53.60Keywords:
logical thinking, mathematical thinking, education, studying maths, closed tasks, open tasksAbstract
This elaboration presents the results of research on logical thinking among students who have completed the first stage of education. The test of closed tasks and open tasks was analyzed. As a result of comparing the obtained results, it turned out that when solving open tasks, students demonstrate logical thinking and creativity in solutions. However, in the case of closed tasks, they focus mainly on the choice of answers, they do not analyze the content of the task. They often don't even try to find the solution.
Downloads
References
Adamek, I. (1998). Rozwiązywanie problemów przez dzieci. Kraków: Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Bonar, J. (2013). O potrzebie rozwijania myślenia twórczego w edukacji matematycznej uczniów. W: A. Kalinowska (red.), Wczesnoszkolna edukacja matematyczna – ograniczenia i ich przełamywanie. (ss. 79–92). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Gębuś, D., Pierzchała, A. (2016). Twórczy nauczyciele, pomysłowi uczniowie: osobowościowe korelaty kreatywności nauczycieli w perspektywie analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Ludwikowska, E. (2017). Myślenie matematyczne uczniów szkół ponadgimnazjalnych na przykładzie uczniów województwa kujawsko-pomorskiego. W: B. Niemierko, M. K. Szmigiel, (red.), Diagnozowanie umiejętności praktycznych w toku kształcenia i egzaminowania. Kraków: Wydawnictwo Grupa Tomami, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej.
Neapolitański, S. (1958). Zarys dydaktyki matematyki. Warszawa: Wydawnictwo Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Pólya, G. (1976). Odkrycie matematyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo – Techniczne.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Agnieszka Borowiecka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.