The fad for fit-culture - between individuality and universality in contemporary culture

Authors

  • Roksana Agnieszka Pilawska Instytut Nauk Pedagogicznych, Uniwersyetet Wrocławski

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2020.23.35

Keywords:

współczesna kultura popularna, tożsamość jednostki, styl życia

Abstract

Aim: In the article below I tried to show that contemporary popular culture understood as a space of everyday life, becomes a specific plane of activity - allowing for hybrid and coherent combination of what is individual with what is common or even mass. My goal – and at the same time the most important question around which I will concentrate my considerations – is the specificity of mutual relations between the "economization" of selected elements of culture and shaping the awareness of recipients and the creation of new, socially valid patterns of the functioning of the individual in the socio-cultural space.

Methods. In the introduction to the article, I recalled the modern understanding of popular culture from the perspective of cultural studies – as a space constructing the identity of individuals. Next, refer to the thoughts of ZbyszkoMelosik, I am progressing to characterize the effects and consequences of the processes of macdonaldization and disneization in contemporary culture. Finally, to sum up the concept of Carl Cederstrom and Andre Spicer, I constructed my own concept of Fit-Consumers and referred them to the foundation of coaching and positive psychology.

Results. The examples of selected cultural phenomena and concepts that I have presented point to a certain external obligation and necessity to make choices that were supposed to testify to the individuality and freedom of individuals.

Conclusions. Interpreting and analyzing selected cultural phenomena, I wanted to show that answering the question - whether it is man today creates culture or culture shapes man - is not only impossible but also necessary. The essence should be striving for people connected with the subject of popular culture (pedagogues, andragologists, culture scholars etc.) through practical action or constructing apt, theoretical questions, support the creation of the ability to critically interpret elements of culture and give meaning to current and future broadcasters-recipients

Key words: contemporary popular culture, individual identity, lifestyle

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brightman R. (1995), Forget Culture: Replacement, Transcendence, Relexification [Zapomnij o kulturze: Zamiana, Transcendencja, Releksyfikacja] CulturalAnthropology4 (10). 509-546.

Bruner J. S. (2010), Kultura edukacji. Warszawa: Universitas.

Bryman A. (1999), The Disneyization of Society [Disneyizacjaspołeczeństwa], The Sociological Review 47 (1). 25-47.

Cedestrom A., Spicer A. (2016), Pętla dobrego samopoczucia. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Fiske J. (2010), Zrozumieć kulturę popularną. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Giddens A. (2002), Nowoczesność i tożsamość: “Ja” i społeczeństwo w eopce późnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Jakubowski W. (2001), Edukacja i kultura popularna. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Jakubowski W. (2014), Media i kultura popularna jako obszar studiów nad edukacją, Studia Edukacyjne (30). 91-108.

Jakubowski W. (2016), Pedagogika popkultury – prolegomena. W: W. Jakubowski (red.)Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań(ss. 15-29).Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Lyotard J. F. (1997), Kondycja ponowoczesna: Raport o stanie wiedzy. Warszawa:Fundacja Aletheia.

Mathews G. (2005), Supermarket kultury. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

McLuhan M. (2001), Wybór tekstów. Poznań: Zysk i S-ka.

Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Melosik Z. (2016), Kultura popularna w globalnym świecie: ukryty program czy “anythinggoes”?. W: W. Jakubowski (red.)Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań (ss. 29-49). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Ritzer G. (2009), Makdonaldyzacja społeczeństwa. Warszawa: Muza.

Seligmann M. (2005), Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnianie naszych możliwości trwałego spełnienia. Poznań: Media Rodzina.

Sugier-Szerpega A. (2003), Mcdonaldyzacja życia i disneizacja w kulturze.W: R. Szwed (red.),Społeczeństwo wirtualne. Społeczeństwo informacyjne (ss. 111-126). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Szarzyński S. (2007), Piąta woda po PuchatkuPolityka (2)(2587). 60-64.

Szwed R. (2003), Wprowadzenie. Mediatyzacja społeczeństw, W: R. Szwed (red.)Społeczeństwo wirtualne. Społeczeństwo informacyjne(ss. 7-23). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Toffler A. (1986), Trzecia fala. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Published

2020-07-25

How to Cite

[1]
Pilawska, R.A. 2020. The fad for fit-culture - between individuality and universality in contemporary culture. Gardens of Science and Arts. 10, (Jul. 2020), 23–35. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2020.23.35.