New agendas of consumer socialization in the educational process

Authors

  • Wiktoria Morawska

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2020.43.50

Keywords:

education, upbringing, consumption, children's marketing, identity, globalization, new media, modern family, allocation

Abstract

Thesis. The aim of the article is to present the impact of mega and macro-levels on the formation of new consumer socialization agendas in the educational process. The article is an attempt to explain the assumption that today the educational process is associated not only with changes in values or changes in defining the family, but also protests in the automotive industry in the 1930s, production allocation, marketing, globalization, consumerism, development of new media and the transformation in Poland. 

Concepts discussed. The analysis combines the theories on the issues of broadly understood consumption, including the theory of The consumer society by Zygmunt Bauman, or the branding of the nation by James McNeal with several approaches to social changes and globalization in the 20th and 21st centuries, among which the Beverly Silver’s thesis was crucial. 

Results and conclusions. The article draws attention to the issue of com modification of the individual and the "market game" associated with the success and social promotion of a family mediated by child development - "the most expensive investment".

The cognitive value of the approach. The most important value is the original, not undertaken so far, perspective of analyzing the educational process of a modern child: not only in the context of a family, environment and consumption, but also the processes of change in the work organization and organization. The adopted imperative results from the belief that contemporary reality requires not only psychological analysis from the perspective of the individual or sociological analysis of the group and the education system, but problems taking place at the international level, adopting Samuel Huntington's thesis on the consolidation of the world economy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barber, R. B. (2008). Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.

Bauman, Z. (2009). Konsumowanie życia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bogunia-Borowska, M. (2004). Reklama jako tworzenie rzeczywistości społecznej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bogunia-Borowska, M. (2006). Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bogunia-Borowska, M. (2019), Współczesny świat dziecka. Media i konsumpcja, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bogunia-Borowska, M. (2019). Słodkie potwory i powroty do przeszłości albo kilka notatek na marginesach dwóch estetyk dzieciństwa. W: M.Bogunia-Borowska, Współczesny świat dziecka. Media i konsumpcja (ss. ). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

“Deloitte TMT Predictions 2016 r.” raport, dostęp online: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/TMT-konsument-przyszlosci-patrzy-na-swiat-przez-urzadzenia-mobilne.html [dostęp: 25.09.2019 r.].

Halawa, M. (2019). Komercjalizacja dzieciństwa. Kosztorysowanie rodzicielstwa. W: M.Bogunia-Borowska, Współczesny świat dziecka. Media i konsumpcja (ss. ). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Hoły-Łuczaj, M., Łuczaj, K. (2019). Nowe bohaterki medialnej rzeczywistości filmów dla dzieci. W: M.Bogunia-Borowska, Współczesny świat dziecka. Media i konsumpcja (ss. ). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Ives, N. (21.11.2005). No skipping: ChildrenStill Watch TV Ads [Bez pomijania: dzieci wciąż oglądają reklamy telewizyjne]. www.Media-Works.com, [dostęp: 03.10.2019 r.].

Malinowska, J. (2019). Współczesny obraz rodzicielstwa i dzieciństwa w zwierciadle popkultury. W: M.Bogunia-Borowska, Współczesny świat dziecka. Media i konsumpcja (ss. ). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

McNeal, J. U. (2006). Kids as customers: a handbook of marketing to children[Dzieci jako konsumenci: podręcznik marketingu dziecięcego]. Lanham: Rowman and Littlefield.

Media Smarts, http://mediasmarts.ca/digital-media-literacy/media-issues/marketing-consumerism/how-marketers-target-kids [dostęp: 30.08.2019 r.]

Sassen, S. (2007). Globalizacja. Eseje o nowej mobilności ludzi i pieniędzy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Schor, J. (2005). Born to Buy[Urodzeni do zakupów]. New York: Charles Scribner's Sons.

Silver, B. J. (2009). Globalny proletariat. Ruchy pracownicze i globalizacja po 1870 r. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.

Tillmann, K. J. (2005). Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Published

2020-07-25

How to Cite

[1]
Morawska, W. 2020. New agendas of consumer socialization in the educational process. Gardens of Science and Arts. 10, (Jul. 2020), 43–50. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2020.43.50.