Rozwój sztuki chrześcijańskiej w Japonii do połowy XIX stulecia

Autor

  • Aleksandra Kędrak

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2014.455.462

Abstrakt

W 1549 r. do Japonii przybył pierwszy Jezuita - Franciszek Ksawery. Data ta rozpoczyna okres zwany „chrześcij ańskim stuleciem”. Sztuka służyła misjonarzom w propagowaniu chrześcij aństwa, przełamywaniu barier językowych i kulturowej przepaści. W 1590 r. w Japonii powstało seminarium, gdzie kopiowano europejskie dzieła i szkolono nowe pokolenie rodzimych artystów. Chrześcij aństwo zaczęło być jednak postrzegane jako potencjalne zagrożenie dla nowej władzy. Pierwszy edykt anty- chrześcijański powstał już w 1587 r., a w 1614 r. wszyscy misjonarze zostali ofi cjalnie wygnani. Chrześcijanie musieli pozostać w ukryciu, a chrześcijańską ikonografi ę skrywać pod pozorami buddyzmu lub shintō.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Pobrania

Opublikowane

2020-02-14

Jak cytować

[1]
Kędrak, A. 2020. Rozwój sztuki chrześcijańskiej w Japonii do połowy XIX stulecia. Ogrody Nauk i Sztuk. 4, 4 (luty 2020), 455–462. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2014.455.462.