Związki świadomości metodologicznej i zmiennych osobowościowo-poznawczych

Autor

  • Maria Flakus Uniwersytet Śląski w Katowicach Ul. Bankowa 12, 40-007 Katowice

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2014.277.286

Abstrakt

Świadomość metodologiczna jest jedną z form świadomości społecznej. Traktowana jest ona jako jeden z podstawowych regulatorów czynności naukowo-badawczych. Choć w literaturze nie brak teoretycznej refl eksji nad strukturą świadomości metodologicznej, to niewielką uwagę zwraca się na indywidualne cechy badaczy, wśród których poszukiwać można korelatów świadomości metodologicznej. Jednym z potencjalnych obszarów do prowadzenia takich poszukiwań są zmienne poznawcze ujmowane w kategoriach typów umysłów, opisujących ludzkie preferencje poznawcze za pomocą dwóch wymiarów – percepcja-intuicja i uczucia-myślenia. Innym obszarem, w którym poszukiwać można korelatów świadomości metodologicznej jest osobowość, uważana za podstawowy regulator aktywności człowieka. Autorka przedstawia wyniki badań, w trakcie których poszukiwała hipotetycznych korelatów świadomości metodologicznej.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Pobrania

Opublikowane

2020-02-14

Jak cytować

[1]
Flakus, M. 2020. Związki świadomości metodologicznej i zmiennych osobowościowo-poznawczych. Ogrody Nauk i Sztuk. 4, 4 (luty 2020), 277–286. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2014.277.286.

Numer

Dział

DOŚWIADCZENIE