Jaka szkoła, taki nauczyciel, czyli narodowościowe konteksty pracy nauczyciela ludowego w Galicji drugiej połowy XIX i początku XX wieku

Autor

  • Anna Varanytsya Narodowa Akademia Nauk Ukrainy ul. Kozelnycka 4, Lwów

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2015.235.244

Abstrakt

Fach nauczyciela ludowego rozpatruje się w kontekście wymogów ruchu narodowego na tle zaostrzenia stosunków polsko-ukraińskich w Galicji w drugiej połowie ХІХ i na początku ХХ w. Nauczyciele szkół ludowych, jako najniższe ogniwo warstwy inteligenckiej, zobowiązywali się do bycia działaczami ruchu narodowego i do wykonywania funkcji pośredników między szerokimi warstwami społeczeństwa a intelektualną elitą kraju. Te obowiązki często przeczyły zawodowej funkcji nauczyciela.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Pobrania

Opublikowane

2020-02-05

Jak cytować

[1]
Varanytsya, A. 2020. Jaka szkoła, taki nauczyciel, czyli narodowościowe konteksty pracy nauczyciela ludowego w Galicji drugiej połowy XIX i początku XX wieku. Ogrody Nauk i Sztuk. 5, 5 (luty 2020), 235–244. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2015.235.244.

Numer

Dział

DOŚWIADCZENIE