Jaka szkoła, taki nauczyciel, czyli narodowościowe konteksty pracy nauczyciela ludowego w Galicji drugiej połowy XIX i początku XX wieku

Authors

  • Anna Varanytsya Narodowa Akademia Nauk Ukrainy ul. Kozelnycka 4, Lwów

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2015.235.244

Abstract

Fach nauczyciela ludowego rozpatruje się w kontekście wymogów ruchu narodowego na tle zaostrzenia stosunków polsko-ukraińskich w Galicji w drugiej połowie ХІХ i na początku ХХ w. Nauczyciele szkół ludowych, jako najniższe ogniwo warstwy inteligenckiej, zobowiązywali się do bycia działaczami ruchu narodowego i do wykonywania funkcji pośredników między szerokimi warstwami społeczeństwa a intelektualną elitą kraju. Te obowiązki często przeczyły zawodowej funkcji nauczyciela.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-02-05

How to Cite

[1]
Varanytsya, A. 2020. Jaka szkoła, taki nauczyciel, czyli narodowościowe konteksty pracy nauczyciela ludowego w Galicji drugiej połowy XIX i początku XX wieku. Gardens of Science and Arts. 5, 5 (Feb. 2020), 235–244. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2015.235.244.