Walory edukacyjno – terapeutyczne gier fabularnych - metaanaliza

Autor

  • Jakub Romaneczko Instytut Psychologii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II al. Racławickie 14, 20-950 Lublin, Polska https://orcid.org/0000-0002-1895-2793

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2019.276.289

Słowa kluczowe:

role-playing games, RPG, LARP, CRPG, education, therapy, learning through experience.

Abstrakt

Teza: Artykuł porusza kwestię wykorzystywania gier fabularnych (ang. RPG - Role Playing Game) w procesie edukacyjnym, ale także terapeutycznym. Autor dąży do zestawienia aktualnych danych krajowych i zagranicznych na ten temat. Podstawowym założeniem, jakie jest motywem przewodnim artykułu jest analiza procesu dydaktycznego pod kątem wartości doświadczenia własnego i spontanicznej aktywności.

Omówione koncepcje: Zaprezentowane badania pochodzą z praktyki pedagogicznej lub terapeutycznej wykorzystującej gry fabularne. Różnorodność tej rozrywki sprawia, że niektóre z prac skupiają się na aspekcie klasycznych gier RPG, inne zaś bardziej na teatralnych grach fabularnych (ang. LARP - Live Action Role Play), często w uproszczonej formie gier dramowych.

Wyniki i wnioski: Zasadność używania gier fabularnych w edukacji opiera się na wartości doświadczenia własnego oraz wyciągania z niego wniosków, które pełni istotną funkcję w  procesie nauczania. Uczestnictwo całym sobą w grze osadzonej w realiach historycznych lub z użyciem języka obcego, znacząco podnosi poziom zaangażowania uczniów oraz jakość ich przemyśleń. Jednocześnie wielu badaczy zwraca uwagę na trudności metodologiczne w ustaleniu rzeczywistej efektywności gier RPG jako metody nauczania. Pojawiające się w badaniach refleksje autorów zmierzają do wspólnego stanowiska, mówiącego, że zarówno brak rzetelnych badań dotyczących gier fabularnych, jak również olbrzymia schematyczność obecna w polskim kształceniu sprawiają, iż szerokie stosowanie gier różnego typu w trakcie lekcji wciąż pozostaje pojawiającą się sporadycznie ciekawostką, nie uznawaną za wartościową metodę.

Wartość poznawcza podejścia: Praca ma charakter zestawiający polskie opracowania z zagranicznymi i dokonuje porównania tych badań, co prowadzi do stosunkowo krytycznych wniosków dotyczących stanu polskiej edukacji i myślenia o istotności osobistego doświadczenia zarówno w nauce, jak i procesie terapeutycznym.

Słowa kluczowe: gry fabularne, RPG, LARP, CRPG, edukacja, terapia, uczenie się przez doświadczenie.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Biogram autora

Jakub Romaneczko - Instytut Psychologii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II al. Racławickie 14, 20-950 Lublin, Polska

student

Pobrania

Opublikowane

2019-08-15

Jak cytować

[1]
Romaneczko, J. 2019. Walory edukacyjno – terapeutyczne gier fabularnych - metaanaliza. Ogrody Nauk i Sztuk. 9, 9 (sie. 2019), 276–289. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2019.276.289.

Numer

Dział

DOŚWIADCZENIE