Postkolonialne obrazy we współczesnym kinie włoskim

Autor

  • Ewa Baszak Uniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny, Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna

Słowa kluczowe:

postkolonializm, kino włoskie, migracje, imigranci, multikulturowość, rasizm

Abstrakt

Cel badań. Celem poniższej pracy jest zbadanie postkolonialnych obrazów we współczesnym kinie włoskim, których produkcja w ostatnich dwudziestu latach uległa znacznemu rozwojowi, nie tylko we Włoszech, ale i w całej Europie. Mówiąc o postkolonialiźmie w filmie, należy najpierw przedstawić kolonialne dziedzictwo Włoch, aby płynnie przejść do postkolonialnych studiów nad filmem, a co za tym idzie do analizy konkretnych tytułów filmowych.

Metody badań. Przedmiotem moich badań są współczesne filmy włoskie, których tematyka pozostaje ściśle związana z postkolonializmem. Analiza została przeprowadzona na podstawie najważniejszych koncepcji postkolonialnych badań nad filmem (teoria Kobeny Mercer i Stuarta Hall, Elli Shohat i Roberta Stam oraz Laury Marks, Sandry Ponzanesi i Marguerite Waller).

Wyniki badań. Analizowane filmy coraz częściej nie dotyczą bezpośrednio postkolonializmu, uwzględnia się inne niż tylko kolonialne czynniki sprawcze warunkujące dzisiejsze ruchy migracyjne oraz powstawanie wspólnot diasporycznych.

Wnioski. Omawiane filmy ukazują współczesną Europę jako ukształtowaną przez kolonialną przeszłość, która wywarła trwały wpływ na teraźniejszość oraz przez pryzmat jej następstwa, jakim jest zjawisko migracji, które obecnie stanowi duży problem w Europie. Postkolonialne badania nad filmem, coraz częściej odnoszą się do pojęcia multikulturowości.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Biogram autora

Ewa Baszak - Uniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny, Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna

doktorantka

Pobrania

Opublikowane

2017-07-16

Jak cytować

[1]
Baszak, E. 2017. Postkolonialne obrazy we współczesnym kinie włoskim. Ogrody Nauk i Sztuk. 7, 7 (lip. 2017), 426–432.