Elementarz dla dzieci polonijnych Małgorzaty Pawlusiewicz jako przykład podręcznika nauczania wczesnoszkolnego
Słowa kluczowe:
elementarz, nauka czytania, funkcja podręcznika, aspekty gatunków mowyAbstrakt
Elementarz dla dzieci polonijnych Małgorzaty Pawlusiewicz jest podręcznikiem stworzonym do nauki czytania dla uczniów przebywających poza granicami Polski. Jego analiza z perspektywy pedagogicznej (funkcje podręczników wg K. Sośnickiego) oraz językoznawczej (aspekty gatunków mowy wg M. Wojtak) pokazuje, że jest on zbudowany w sposób umożliwiający dzieciom poprawną i przyjemną naukę czytania.##plugins.generic.usageStats.downloads##
Bibliografia
Bibliografia:
Teksty źródłowe:
Pawlusiewicz M., Elementarz dla dzieci polonijnych, Elmwood Park – brak informacji o dacie wydania
Książki/czasopisma:
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009
Cackowska M., W poszukiwaniu koncepcji optymalnego elementarza, Lublin 1984
Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2012
Dobrzyńska T., Delimitacja tekstu pisanego i mówionego, [w:] Ostaszewska D., Cudak R. (red.), Polska genologia lingwistyczna, Warszawa 2008
Gajda S., Gatunkowe wzorce wypowiedzi, [w:] Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Lublin 2014
Kojs W., Uwarunkowania dydaktycznych funkcji podręcznika, Warszawa 1975
Kupisiewicz C., Rola i funkcje podręcznika w nauczaniu początkowym, [w:] Wilgocka-Okoń B., Edukacja wczesnoszkolna, Warszawa 1985
Madeja J., Elementarze. Ich dzieje, rola i stan współczesny, Katowice 1946
Maziarz C., Rola podręcznika w kierowaniu samokształceniem, Warszawa 1965
Nocoń J., Dialogowość podręczników szkolnych, [w:] Gajda S., Nocoń J. (red.), Kształcenie porozumiewania się, Opole 1994
Nocoń J., Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana, Opole 2009
Pawlusiewicz M., Kocham uczyć maluchy. Poradnik metodyczny dla nauczyciela pierwszoklasisty. Program, koncepcja podręczników, rozkład materiału, Elmwood Park – brak informacji o dacie wydania
Pilarczyk F., Elementarze polskie od ich XVI-wiecznych początków do II wojny światowej, Zielona Góra 2003
Sośnicki K., Ogólne założenia podręczników szkolnych, Warszawa 1962
Tomiczek M., Podręczniki szkolne Polskiej Macierzy Zagranicą, „Ogrody Nauk i Sztuk” 2011, nr 1
Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004
Zborowski J., Nowe koncepcje elementarza, [w:] Wilgocka-Okoń B. (red.), Edukacja wczesnoszkolna, Warszawa 1985