Kręć się, kręć wrzeciono. O tkactwie i jego symbolice w perspektywie genderowej

Autor

  • Marta Rudnicka Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2014.180.186

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest analiza przypadku tkactwa z regionu łowickiego pod względem symbolicznym, społecznym oraz kulturowym. W tym celu odwołuję się do szerokiego wachlarza przykładów, odnosząc się do historii, symboliki oraz zmieniającej się roli społecznej tkactwa. Jednym z moich priorytetów jest zarysowanie genderowo ukonstytuowanego podziału ról społecznych podczas obróbki lnu, przędzenia i tkania. Przywołuję zatem ukonstytuowane na gruncie humanistyki podziały natura-kultura, domowe-zewnętrzne, a także korzystam z teoriii marksistowskich oraz strukturalistycznych. Jednocześnie nie prowadzę silnie zarysowanej polemiki z żadną z wymienionych teorii, zgodnie z założeniem opisania zjawiska, jakim jest tkactwo w Łowiczu, a nie krytyki naukowej.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Pobrania

Opublikowane

2020-02-11

Jak cytować

[1]
Rudnicka, M. 2020. Kręć się, kręć wrzeciono. O tkactwie i jego symbolice w perspektywie genderowej. Ogrody Nauk i Sztuk. 4, 4 (luty 2020), 180–186. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2014.180.186.