Gatekeeper - kampanie przeciw samobójstwom jako element polityki społecznej w Japonii

Autor

  • Magdalena Zielińska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2014.69.73

Abstrakt

Według danych WHO Japonia pod względem statystycznym jest jednym z państw o najwyższej liczbie samobójstw. Od wielu lat liczba przypadków samobójstw przekraczała trzydzieści tysięcy, aż do odnotowania spadku tej liczby poniżej dwudziestu ośmiu tysięcy w 2012 r. Rząd Japonii przeznacza duże nakłady z budżetu wspierając kampanie mające zapobiegać samobójstwom. Gatekeeper to jedna z kampanii przeciwko samobójstwom mająca na celu edukację wolontariuszy oraz poszerzenie świadomości i wrażliwości społecznej, oparta na metodzie opracowanej przez Betty A. Kitchener i Anthony’ego F. Jorm’a z Australii.  W ramach szeroko promowanej kampanii w Japonii zaangażowanych jest wielu znanych japońskich aktorów, piosenkarzy, piłkarzy, tworzone są filmy instruktarzowe, spoty, wydawane są płyty DVD, ulotki, plakaty. Celem pracy jest przybliżenie mechanizmu kampanii Gatekeeper i innych, podobnych inicjatyw promowanych w Japonii, a także wskazanie ich wpływu na tamtejszą politykę społeczną i zmianę w postrzeganiu samobójstw, które do niedawna nie były uznawane za zjawisko negatywne.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Pobrania

Opublikowane

2020-02-09

Jak cytować

[1]
Zielińska, M. 2020. Gatekeeper - kampanie przeciw samobójstwom jako element polityki społecznej w Japonii. Ogrody Nauk i Sztuk. 4, 4 (luty 2020), 69–73. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2014.69.73.