Działalność pedagogiczno-prawna Bronisława Piłsudskiego
Pedagogical and legal activity of Bronisław Piłsudski
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2018.330.337Słowa kluczowe:
Bronisław Piłsudski, Ajnu, prawo, edukacja, JaponiaAbstrakt
Cel badań. Przedstawienie działalności edukacyjnej i prawnej Bronisława Piłsudskiego na podstawie dokumentu jego autorstwa pt. Projekt zasad zarządzania Ajnami z wyspy Sachalin, z krótkimi komentarzami do poszczególnych punktów oraz podejmowanych przez niego badań nad ludem Ajnu. Celem badań jest też propagowanie wiedzy na temat działalności tego Polaka na terenach krajów Dalekiego Wschodu i analiza najdonioślejszych prac badawczych, kolekcjonujących jego badania, dokonanych przez polskich naukowców.
Metoda badań. Analiza artykułów 23 i 24 dokumentu Projekt zasad zarządzania Ajnami z wyspy Sachalin, z krótkimi komentarzami do poszczególnych punktów autorstwa B. Piłsudskiego (Piłsudski, 1991). Analiza i przegląd literatury zagranicznej oraz polskiej dotyczącej działalności B. Piłsudskiego (przede wszystkim prac profesora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Alfreda F. Majewicza, a także profesorów Uniwersytetu Wrocławskiego Antoniego Kuczyńskiego oraz Władysława Łatyszewa.
Wyniki i wnioski. Z przeanalizowanego materiału badawczego czytelnik może dowiedzieć się o działalności edukacyjnej i prawnej B. Piłsudskiego. W polskiej literaturze nie ma jeszcze biografii tego Polaka, zaś w niniejszym artykule przedstawione zostały prace uniwersyteckich badaczy, którzy podjęli starania zebrania informacji, przybliżając się swoimi pracami do zanalizowania wielu wątków dotyczących życia brata Józefa Piłsudskiego, aby propagować wiedzę o tym niedocenionym w Polsce badaczu kultur Dalekiego Wschodu.