Podejście jezuitów do rywalizacji w szkolnictwie w okresie nowożytnym na podstawie „Ratio Studiorum”
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2022.186.193Słowa kluczowe:
Jezuici, rywalizacja, wychowanie, edukacja, nowożytnośćAbstrakt
Cel badań. Celem artykułu jest ukazanie systemowego podejścia jezuitów do kwestii rywalizacji między uczniami w procesie edukacyjnym i wychowawczym młodzieży szlacheckiej w epoce nowożytnej. Przybliżony został kontekst historyczny, w którym jezuici rozwijali swój system szkolnictwa.
Metoda badań. Tekst jest napisany w oparciu o źródło, będące głównym dokumentem opisującym doktrynę edukacyjną zakonu jezuitów – Ratio Studiorum. Autor wykorzystał literaturę przedmiotu: naukowe opracowania dotyczące historii zakonu oraz historii powstania Ratio Studiorum, a także roli rywalizacji w wychowaniu i edukacji. Analiza źródła pozwoliła badaczowi dostrzec istotny element, rozwijający ducha rywalizacji, czyli system kar i nagród oraz sposób doceniania najlepszych uczniów.
Wyniki i wnioski. Wnioskiem pracy jest stwierdzenie, że jezuici przykładali duże znaczenie do współzawodnictwa w wychowywaniu młodych chłopców oraz stymulowali ich rozwój za pomocą systemu kar i nagród.
Wartość poznawcza. Rozprawa prezentuje jeden z elementów programowych kształcenia jezuickiego w nowożytnej Europie i może stanowić element do szerszych badań nad historią zakonu oraz historią edukacji.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Bibliografia
Górecki, A. (2014). O jezuickiej Ratio Studiorum. W: Christianitas. Edukacja: ausculta + pervenies, Nr 58/2014. 58-69. https://christianitas.org/site_media/content/ch58_gorecki2.pdf.
Grzebień, L. (1996). Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy 1564–1995. We współpracy z zespołem jezuitów, aut. i red. działów A. P. Bieś, współpr. nauk. i red. R. Darowski. Kraków: Wydział Filozoficzny Towarzystwa Jezusowego. Instytut Kultury Religijnej: Wydawnictwo WAM.
Kochanowicz, J. (2010a). Problem denuncjacji w szkolnictwie jezuickim. W: Pamięć wieków kształtuje potomność. 437-443 Kraków: Wydawnictwo WAM.
Kochanowicz, J. (2010b). Wychowanie w szkołach jezuickich okresu staropolskiego. W: Pedagogika Ignacjańska. Historia, teoria, praktyka. 205-239 Kraków: Wydawnictwo WAM.
Kot, S. (1994). Historia Wychowania. Tom 1. Od starożytnej Grecji do połowy XVIII w. Wyd. 3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kuran, M. (2010). Rola szkolnictwa jezuickiego w kształtowaniu wspólnoty europejskiej. Łódź: Acta Universitatis Lodziensis. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” , t. 13,
Ratio atque institutio studiorum SJ czyli ustawa szkolna towarzystwa jezusowego (1599), (2000). Wstęp i oprac. K. Bartnicka i T. Bieńkowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Ateneum.
Verhoeff, T. (1997). The Role of Competitions in education. Eidhoven. https://www.researchgate.net/publication/228714944_The_role_of_competitions_in_education.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Stanisław Grabarczyk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.