Zmierzch bogów – o zasadności likwidacji habilitacji i profesury w Polsce i krajach europejskich

Autor

  • Kamil Błaszczyński Uniwersytet Wrocławski

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2013.54.63

Abstrakt

Niniejszy tekst ma za zadanie wprowadzić czytelnika w historyczny i współczesny kontekst toczącej się debaty dotyczącej stopni i tytułów naukowych. Po krótkim wstępie wprowadzającym, pokazującym proces ich tworzenia na przestrzeni wieków, przedstawiam polski system promocji uczonych. Przedstawiam dwa główne stanowiska ideologiczne powstałe w wyniku podniesienia interesującego mnie problemu, dzielące środowisko uczonych na obóz liberalny i konserwatywny. Uzupełniam go wątkiem o Deklaracji Bolońskiej, której zamierzeniem była reforma szkolnictwa wyższego w Europie, w tym interesującego mnie ładu akademickiego. W oparciu o artykuły zamieszczane w Internecie, przybliżam również argumentację dwóch stron jakie wyklarowały się w toku obserwacji i partycypacji w rozpatrywanym niżej problemie. Następnie przedstawiam pokrótce własne stanowisko, które nie tyle przyjmuje wartość arbitralną, co jest jednym z głosów w dyskusji. Celem artykułu jest skłonienie do refl eksji osób wiążących swoją przyszłość ze światem nauki.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Pobrania

Opublikowane

2020-02-15

Jak cytować

[1]
Błaszczyński, K. 2020. Zmierzch bogów – o zasadności likwidacji habilitacji i profesury w Polsce i krajach europejskich. Ogrody Nauk i Sztuk. 3, 3 (luty 2020), 54–63. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2013.54.63.