Procesualność a materia sztuki. Różne drogi kreacji i funkcjonowania utworu sztuk wizualnych: od tradycyjnej do antysztuki i działań artystycznych

Autor

  • Anna Kowalik Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, Wybrzeże Kościuszkowskie 37, 00-379 Warszawa

Słowa kluczowe:

sztuka wizualna, materia sztuki, sztuka w procesie, sztuka współczesna, synteza sztuk.

Abstrakt

Cel badań: Celem pracy jest analiza kreacji i funkcjonowania sztuki, która jest w bezustannym procesie, co wynika między innymi z jej natury. Zarówno poprzez proces, jak i materię, może być odbierana wzrokowo, ale także za pomocą innych zmysłów. W artykule dokonano interpretacji na podstawie wybranych dzieł polskich i zagranicznych artystów.

Metodologia: Dysonans pomiędzy sztuką współczesną a dziełami sztuki dawnej leży między innymi w różnorodności zastosowanych technik i sposobów przekazywania wiadomości. Sztuka to obszar wolności artysty, który manifestuje się dowolnym wyborem środków wyrazu: Teresa Murak celebruje misterium życia, posługując się tworzywami pochodzenia naturalnego, każdy użyty przez Annę Goebel materiał opowiada własną, niepowtarzalną historię i jest traktowany jako medium do stworzenia własnej rzeczywistości, natomiast dla Yvesa Kleina malarstwo jest popiołem sztuki, gdyż najważniejsze są doświadczenie i sam proces tworzenia, wszystko bowiem, do czego sztuka się odnosi, każdy proces twórczy i proces odbioru dokonują się w jakimś kontekście.

Wyniki: Dziś dziełem sztuki określa się każdy przejaw działalności artystycznej, począwszy od obrazu w pojęciu tradycyjnym, aż do sztuki „akcji”, eksperymentalnych odcisków ciała ludzkiego, przedmiotów, roślin, sztuki efemerycznej, instalacji i form przestrzennych, takich jak environments. Sztuka w procesie wyraża nie tyle czasowy charakter powstawania dzieła, ile zasadniczą dla jego istnienia konieczność znajdowania się w stanie permanentnego wykonywania przez autora.

Wnioski: W sztuce współczesnej następuje przewartościowanie etapów wpływających na tworzenie działa. Przywołane w tekście przykłady ukazują odmienne podejście do sztuki w procesie oraz do formy i sposobu użycia medium. Dowodzą braku rozbieżności pomiędzy istotą i egzystencją człowieka, a materią, która przybiera formę osobowości jednostki.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Biogram autora

Anna Kowalik - Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, Wybrzeże Kościuszkowskie 37, 00-379 Warszawa

Anna Kowalik jest asystentem prof. dr hab. Iwony Szmelter w Międzykatedralnej Pracowni NOVUM Ochrony i Konserwacji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuki Pięknych w Warszawie. Podczas studiów na tej samej uczelni miała możliwość studiować w Katedrze Konserwację i Restauracje Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej, jednakże jej dyplom opierał się na problematyce ochrony transdyscyplinarnej sztuce współczesnej. Na piątym roku studiów miała możliwość wyjazdu na rok na Uniwersytet Turyński, gdzie studiowała konserwację i restauracje sztuki współczesnej pod kierunkiem prof. Antonio Rava. Badania Anny Kowalik przede wszystkim koncentrują się na problematyce prewencji i konserwacji obiektów sztuki współczesnej z elementami organicznymi jak rośliny i zwierzęta. Obecnie Anna Kowalik jest również specjalistą ds profilaktyki konserwatorskiej w Narodowej Galerii Sztuki ZACHĘTA w Warszawie oraz założycielem i redaktorem naczelnym międzynarodowego czasopisma naukowego ICAR - International Journal of Young Conservators and Restorers of Works of Art

Pobrania

Opublikowane

2017-07-16

Jak cytować

[1]
Kowalik, A. 2017. Procesualność a materia sztuki. Różne drogi kreacji i funkcjonowania utworu sztuk wizualnych: od tradycyjnej do antysztuki i działań artystycznych. Ogrody Nauk i Sztuk. 7, 7 (lip. 2017), 416–425.