Application of action research methodology in the process of developing tools and solutions used in social practice in the field of the social exclusion phenomenan
DOI:
https://doi.org/10.15503/jecs20171.167.180Keywords:
Care pedagogy, social exclusion, action researchAbstract
This aim of this article is to present the research process using the action research method in the project titled
“Development of the empowerment of educators and beneficiaries in the field of youth at risk and social exclusion” implemented within the Erasmus Plus programme in which the author of this article participated. The process of operationalisation of the social exclusion category and the characteristics of the methodology of action research were performed in this article. The project objectives were set out and the team appointed to carry out the research on the issue of the development of the empowerment of educators and beneficiaries working with adults at risk of social exclusion was described. The article subjects the research process implemented by the team of investigators to analysis and identifies the turning points in this process. Conclusions concerning the specificity and usefulness of action research in searching for social practice solutions in the field of social exclusion have also been provided on the basis of practical experience.
Downloads
References
Beck U. (2012). Społeczeństwo światowego ryzyka: w poszukiwaniu utraconego bezpieczeństwa. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Boczoń J., Toczyński W., Zielińska A. (1995). Ubóstwo jako zjawisko społeczne oraz przedmiot pracy socjalnej. In: T. Pilch, I. Lepalczyk (ed.), Pedagogika Społeczna. Warsaw: Wydawnictwo “Żak”.
Czerepaniak-Walczak M. (210). Badanie w działaniu. In: S. Palka (ed.), Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: Wydawnictwo GWP.
Flick U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Osińska A., Klein P. (2011). Aby to, o czym mówimy, zmieniło nasze życie. In: R. Szarfenberg (ed.), Ubóstwo i wykluczenie społeczne w Polsce. Raport Krajowy Polskiej Koalicja Social Watch i Polskiego Komitetu European Anti-Poverty Network. Warsaw: Wydawnictwo Kampania Przeciw Homofobii.
Silverman D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tarkowska E. (2006). Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Koncepcje i polskie problemy. In: J. Wasilewski (ed.), Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian. Warsaw: Wydawnictwo “Scholar”.
Brighton C. M., Moon T. R., (2007). Action Research Step by Step: A tool educators to change their worlds. Journal Articles Gifted Child Today, 30 (2), 23-27.
Cervinkova H. (2012). Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna.
Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1 (57), 7-18.
Cervinkova H. (2013). Etnografia edukacyjna i badania w działaniu – z warsztatu kształcenia nauczycieli. Forum Oświatowe, 1 (48), 123-137.
Czerepaniak-Walczak M. (2014). Badanie w działaniu w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. Przegląd Badań Edukacyjnych, 19 (2), 181-194.
Kalinowski S. (2010). Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu jako zadanie edukacyjne władz lokalnych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Handlu i Usług w Poznaniu, 18, 157-170.
Kruszka R. (2008). Wykluczenie społeczne – rys interpretacyjny i użyteczność badawcza.
Kultura i Edukacja, 1(65), 35-69.
Mussato C., Pollefait R. (2014). Dziennik badawczy zespołu naukowo-badawczego (action research group): Rozwój upodmiotowienia wychowawców i beneficjentów w pracy z osobami dorosłymi wykluczonymi społecznie. Part One (12-28 May 2014).
Mussato C., Senior B., Pollefait R. (2015). Dziennik badawczy zespołu naukowo-badawczego (action research group): Rozwój upodmiotowienia wychowawców i beneficjentów w pracy z osobami dorosłymi wykluczonymi społecznie. Part Two (19-22 May 2015).
Monitor Polski. Official Journal of the Republic of Poland (2014) Ministry of Labour and Social Policy. National Programme for Combating Poverty and Social Exclusion 2020 New Dimension of Active Inclusion. Warsaw (pp. 42-55). Retreived 30.06.2016 (date), from the World Wide Web: www.mpips.gov.pl/bip/akty-prawne/programy/krajowy-program- przeciwdzialania-ubostwu-i-wykluczeniu-spolecznemu-2020-nowy-wymiar-aktywnej- integracji/
Official Journal of the European Union (2013) Commission Recommendation on 'Investing in Children: breaking the cycle of marginalisation. Retrived 29.06.2016 (date), from the World Wide Web: http://eurlex.europa.eu/eli/reg_del/2013/231/oj/pol/pdfa1aw
National Strategy on Social Inclusion in Poland (2004). Warsaw (pp. 21-24). Retreived 29.06.2016 (date), from the World Wide Web: http://www.mpips.gov.pl/aktualnosci-wszystkie/art,5537,4540,narodowa-strategia-integracji-spolecznej.htm www.pedagogika.ukw.edu.pl www.educ-europe.eu
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree for publishing their email adresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.